ŠKODA Octavia: Bezpečnost na vysoké úrovni

Skoda Octavia

- Multikolizní brzda, Front Assistant nebo Driver Activity Assistant
(rozpoznání únavy řidiče): Moderní asistenční systémy zvyšující bezpečnost
- Nově vyvinutý podvozek pro lepší jízdní vlastnosti
- Navzdory snížení hmotnosti vzrostla tuhost karoserie

Jedním z hlavních cílů při vývoji nové generace vozu ŠKODA Octavia bylo zvýšení aktivní a pasivní bezpečnosti. Nově vyvinutý podvozek se v kombinaci s dlouhým rozvorem a tuhou, ale lehkou strukturou karoserie podílí na stabilních jízdních vlastnostech nejnovějšího modelu značky ŠKODA. V případě kolize se o bezpečí posádky stará rozsáhlý paket bezpečnostních prvků. Uplatnění zde našla celá řada moderních systémů, které byly doposud známy spíše z vozů o třídu výše: od systému Front Assistant až po proaktivní ochranu cestujících na předních sedadlech Crew Protect Assistant.

„Bezpečnost posádky je při vývoji nových vozů vždy v popředí,“ říká Dr. Frank Welsch,
člen představenstva ŠKODA AUTO za oblast technického vývoje. „S novou generací se
nám podařilo již tak dobrou úroveň bezpečnosti posunout ještě o kus dál. Nikdy předtím
Octavia cestujícím nenabízela tolik bezpečí, jako nyní,“ říká Dr. Welsch.

Moderní asistenční systémy pro další zvýšení aktivní bezpečnosti

Jakkoliv je nabídka bezpečnostních asistenčních systémů pro novou generaci modelu Octavia rozsáhlá, nesnímá z řidiče odpovědnost za řízení vozu. Každý z těchto moderních prvků je tu proto, aby pomohl bezpečně vyřešit nejrůznější dopravní situace.

Ne vždy vozidla po kolizi zůstanou ihned stát na místě. Mnohdy automobil po nárazu
pokračuje v jízdě do protisměru či mimo vozovku, aniž by mu v tom mohl řidič zabránit –
ať už proto, že je v šoku nebo zraněný. Tomuto riziku zabraňuje multikolizní brzda,
poprvé použitá ve voze značky ŠKODA. V zemích EU nabízí ŠKODA tento prvek jako
součást sériové výbavy. Multikolizní brzda vůz po kolizi automaticky zabrzdí – a to
dokonce i v případě, kdy řidič už nesešlápne brzdový pedál. Tím se buď zabrání dalšímu,
následnému nárazu nebo se rychlost tohoto následného nárazu alespoň sníží. Multikolizní
brzda je součástí elektronického stabilizačního systému ESC. Vůz zbrzdí až do zbytkové
rychlosti 10 km/h. Při aktivované multikolizní brzdě se rozsvítí varovné blikače a brzdová
světla. Řidič může systém kdykoli „vypnout“ tím, že přidá plyn, nebo začne sám naplno
brzdit. Německý automotoklub ADAC před nedávnem ocenil multikolizní brzdu, vyvinutou
koncernem Volkswagen, jako přínosnou inovaci na poli bezpečnosti.

Debut ve voze značky ŠKODA zažívá i Front Assistant, který sleduje prostor před vozem a v případě hrozící kolize aktivuje brzdový systém pro zmírnění následků potenciální nehody. Stejně jako adaptivní tempomat Adaptive Cruise Assistant, využívá Front Assistant radar integrovaný v přídi vozu. Ten permanentně měří odstup od vozů před sebou. Systém funguje ve čtyřech stupních: čím menší je vzdálenost od vozu vpředu, o to silnější je zásah systému Front Assistant. Prvním stupněm je optická výstraha pro dodržení správného odstupu. Další stupeň před blížící se překážkou varuje opticky a akusticky a připraví brzdovou soustavu na panické brzdění. Jako hlavní varování pak ve třetím stupni následuje prudké trhnutí krátkým samočinným přibrzděním a začíná vlastní automatické částečné brzdění. V nejvyšším stupni se přepne brzdový asistent na nejvyšší citlivost, a pokud řidič nereaguje, následuje brzdění o maximální intenzitě. Tím může systém snížit závažnost nehody v závislosti na konkrétní situaci, dokonce může nehodě zcela zabránit.

V rozsahu rychlostí od 5 do 30 km/h pracuje Front Assistant s funkcí nouzové brzdy
City. Pokud řidič na překážku před sebou nezareaguje, nouzová brzda dokáže
v optimálním případě vůz jedoucí rychlostí do 30 km/h zcela zastavit, nebo alespoň
zmírnit následky střetu. Zpomalení funkce nouzové brzdy City při nejvyšším nebezpečí
kolize činí 8 m/s2.

Únava řidiče je jednou z nejčastějších příčin dopravních nehod. Vůbec poprvé je Octavia
vybavena systémem Driver Activity Assistant (rozpoznání únavy), který může tento
problém zmírnit. Systém dokáže na základě způsobu řízení rozpoznat odchylky od
běžného chování a identifikovat tak polevující pozornost řidiče. Systém 15 minut po
nastartování motoru analyzuje chování řidiče a výsledek uloží jakožto základ pro další
sledování. Rozpoznání únavy je sledováno při rychlostech nad 65 km/h. Podstatná
odchylka od charakteristického chování je považována za příznak únavy řidiče. Optické
upozornění „Zjištěna únava. Přestávku prosím.“ na sdruženém panelu přístrojů pak
doporučí jízdu přerušit.

S proaktivní ochranou cestujících na předních sedadlech Crew Protect Assistant
se poprvé ve voze ŠKODA objevuje další systém, který se dosud používal pouze
v automobilech vyšších tříd. Crew Protect Assistant „připraví“ řidiče a spolujezdce na
hrozící nehodu: například při intenzivním brzdění nebo za situace, která bude
vyhodnocena jako kritická – se automaticky předepnou bezpečnostní pásy na sedadlech
řidiče a spolujezdce. Systém navíc v situacích, kdy dojde k zásahu systému ESC, přivře
okna ve dveřích, resp. zavře střešní okno. Zamezí tak možnému průniku okolních
předmětů dovnitř vozu.

Také Lane Assistant, slavící premiéru ve voze značky ŠKODA, podstatně zvyšuje
bezpečnost jízdy. Asistent pro udržování vozu v jízdním pruhu snižuje riziko nechtěného
opuštění jízdního pruhu. Řidiči nově pomáhá zejména na dálnicích a silnicích s dobře
viditelným vodorovným značením. Systém pracuje s kamerou na čelním skle,
integrovanou do patky vnitřního zpětného zrcátka, která při rychlostech nad 65 km/h
snímá vodorovné dopravní značení před vozem. Pokud systém identifikuje neúmyslné
opuštění jízdního pruhu, opticky informuje o situaci na přístrojovém panelu a aktivně koriguje řízení s cílem udržet vozidlo v daném jízdním pruhu. Bez viditelného dopravního
značení systém nefunguje. Pokud řidič před přejetím dělicí čáry dá znamení o změně
směru jízdy, Lane Assistant nereaguje.

Pasivní bezpečnost ještě více posílena

Pokud by přes veškerá opatření ke kolizi přece jen došlo, nabízí nová ŠKODA Octavia
svým pasažérům nejlepší možnou ochranu. Poprvé může být Octavia vybavena
kolenním airbagem řidiče (standard v zemích EU) a zadními bočními airbagy.
Důkladnou ochranu zajistí tedy až devět airbagů, které v kombinaci s tříbodovými
bezpečnostními pásy chrání posádku před zraněním. Airbagy spolujezdce lze deaktivovat
pro montáž dětské sedačky.

airbag Octavia 3

airbag Octavia 3

Všechna místa jsou vybavena tříbodovými bezpečnostními pásy (vpředu výškově
stavitelnými) s přitahovačem (vpředu vždy, vzadu v kombinaci s bočními airbagy
dodávanými na přání). Hrozící přílišnou zátěž hrudníku snižují integrované omezovače
síly předpínačů. Pro vyšší bezpečnost dětí je možno sedačky Isofix na zadním sedadle
připevnit jak odpovídajícími úchyty, tak i dodatečným horním pásem, zvaným TopTether.
Pak je dětská sedačka ještě důkladněji pevně spojena s vozem. Na přání může být
úchyty Isofix vybavena i sedačka spolujezdce.

Součástí standardní výbavy pro země Evropské unie je například jízdní stabilizace Electronic Stability Control (ESC) včetně multikolizní brzdy, sedm airbagů, odpojitelný airbag spolujezdce a světla pro denní svícení. ESC zasahuje v kritických situacích a cíleně brání tomu, aby se vůz v zatáčce dostal do smyku.

Jako první model značky ŠKODA disponuje nová Octavia aktivní kapotou pro zlepšení
ochrany chodců
. Při kolizi s chodcem se aktivní kapota během několika milisekund
zvedne o pět centimetrů. Riziko zranění chodce se tím sníží, protože přizvednutím se
zvětší vzdálenost kapoty od tvrdých částí motoru a vznikne tak určitá „ochranná zóna“.
V zemích EU je aktivní kapota součástí standardní výbavy modelu Octavia.

Moderní podvozek s vylepšenými nápravami a delším rozvorem

Při vývoji podvozku bylo cílem vývojářů ŠKODA AUTO vyhovět nárokům na bezpečné jízdní vlastnosti, vysokou agilitu v zatáčkách a vyvážený komfort odpružení. Výsledkem je vyvážený podvozek, který optimálně plní veškeré požadavky na bezpečnost a komfort.

Podvozek nové generace modelu Octavia používá dva typy zadní nápravy. Nově
zkonstruovaná kliková náprava se bude používat pro benzinové motorizace do výkonu
103 kW a pro dieselové motorizace do výkonu 110 kW. Pro výkonnější motorizace i pro
připravovaný pohon všech kol (Octavia Combi) a vozy poháněné stlačeným zemním
plynem (CNG) bude použita nově vyvinutá víceprvková náprava.

Kliková náprava se skládá z příčného profilu, směrem dolů otevřeného, do něhož je
v obou koncích navařen vložený plech. Tyto plechy jsou různě dlouhé, takže je možno
dosáhnout i různých hodnot torzní tuhosti. V porovnání s přivařeným trubkovým
stabilizátorem má tato konstrukce výhodu v podstatně nižší hmotnosti. Kliková náprava
váží 38 kg, tedy o 15 kg méně než víceprvková zadní náprava používaná v předchozí
generaci modelu Octavia – při vysoké tuhosti a zlepšeném samořídícím efektu.

Také víceprvková zadní náprava byla cíleně zdokonalována s ohledem na snížení
hmotnosti. Díky použití vysokopevnostní oceli a zlepšení struktury celé řady dílů se
podařilo její hmotnost snížit o 4 kg na nynějších 49 kg. Základní konstrukční princip
s důsledným oddělením podélné a příčné tuhosti zaručuje vynikající komfort a
ovladatelnost.

Vpředu má nová ŠKODA Octavia nápravu typu MacPherson (vinuté pružiny s tlumiči) s
nově vyvinutými dolními trojúhelníkovými rameny. Vysokopevnostní oceli a použití
moderního bionického tvaru závěsu kola přispěly k úspoře hmotnosti a k lepší stabilitě.
Pomocný rám přední nápravy je konstruován s cílem dosažení maximální příčné tuhosti.
Na přední nápravě se podařilo snížit hmotnost celkově o 2,8 kg.

Rozvor novinky se v porovnání s předchůdkyní prodloužil o 108 mm. Díky tomu má
Octavia jeden z nejdelších rozvorů ve třídě. Délka se pozitivně promítnula do stabilních
jízdních vlastností nového vozu.

Bezpečná a lehčí karoserie odrazem moderních výrobních postupů

Lehčí, ale přitom stabilnější: taková je karoserie třetí generace modelu Octavia
v porovnání s předchůdkyní. Vliv na to má jak rozsáhlé využití vysokopevnostních ocelí a
ocelí se zvýšenou pevností, tak i moderní výrobní postupy. Zhruba čtvrtina (26,1 %)
bezpečnostní struktury se skládá ze za tepla tvářených vysokopevnostních ocelí. Tyto díly
jsou až šestkrát pevnější než běžné hlubokotažné oceli a až čtyřikrát pevnější než běžné
oceli se zvýšenou pevností. Vznikají tak, že se materiál zahřeje na přibližně 950 stupňů
Celsia, ještě žhavý se vylisuje a během 5,5 s pak prudce zchladí na 180 stupňů Celsia.
Takto vyrobené díly mohou být při zachování požadované kolizní odolnosti tenčí a tím i
lehčí, než kdyby byly vyrobeny z běžné oceli – umožňují šetřit hmotnost konstrukčních
celků i množství potřebného materiálu.

o3

Pokračujte na:

airbag Octavia 3

Čtěte také:

Stojan na pneumatiky, regály na pneumatiky, regálové systémy

Přihlášení