Máme Octu z Dánska - druhý díl
2. Kolik tam vlastně auto (pro cizince) stojí ?
Takže ceny…katalogové ceny jsou všeobecně dostupné na netu (www.skoda.dk, …). Jsou příšerně vysoké a navíc se platí poplatek za vozidlo ve výši několika tisíc DKK ročně. Příčinou tak vysokých cen je speciální ekologická daň z motorových vozidel „Registreringsafgift“ ve výši 105 resp. 180% z ceny včetně dánské 25%DPH („Moms“). A tady to teprve začíná být zajímavé. Cizozemci ( přesněji, platí to obecně u aut, které dále nebudou registrované v Dánsku) tuto ekologickou daň, roční poplatek ani dánské DPHčko NEPLATÍ !!!
A navíc splnění podmínek pro osvobození od obou daní je velmi jednoduché, ani jsem tomu nechtěl věřit… ale o tom až příště.
A kolik tedy stojí auto v Dánsku (pro cizince)? Jsou dvě možnosti, jak to zjistit:
1. Pomocí vzorce (vlastní výroba ) – jednoduchý, rychlý a přitom dostatečně přesný, lze s úspěchem používat u katalogových cen aut nad cca 200.000 DKK
CZK=[(DKK/3)+31.000]*KURZ
- kde DKK jsou katalogové ceny v Dánsku (vč. všech daní)
- KURZ je aktuální směnný kurz CZK/DKK
- CZK výsledná cena v Kč včetně naší 19% DPH
2. Pomocí kalkulátoru na stránkách dánského daňového úřadu SKAT – přesný ale zdlouhavější
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1755101
Na úvodní stránce postupně zadat údaje o autě:
(1) - vybrat typ auta
(2) - cena nového auta vč. všech daní
(3) - tržní cena ojetiny (u nového auta zadat stejnou cifru jako (1)
(4) - vybrat palivo
(5) - zadat spotřebu v ujetých km / litr !!!
(6) - počet bezp. pásů (max. 3) a airbagů (max.6)
(7) - zda má auto filtr pevných částic (u dieselu), ABS, radio, 5* v crashtestu EuroNCAP, ESP/ESC
Pak odklepnout a úplně dole na další stránce je vyčíslena cena auta ("Afgiftspligtig vaerdi" ) BEZ té ekologické daně, ale VČETNĚ (!!!) dánské 25% DPH. U ojetiny se vyčíslí nějaká část daně, co by se měla vracet nebo tak, ale dál jsem to nezkoumal, protože ojetinou jsem se nezabýval.
Samozřejmě i Dánové mají „skryté“ náklady, takže je nutno u Škodovek dále připočíst „dopravu auta k dealerovi“, orientačně 12.000Kč, eventuelně metalízu za 8000Kč ( u Superba trochu víc).
Malý doplněk. Výbava zahrnutá v ceně u dánských verzí Škodovek bývá znatelně vyšší (běžně 6x airbag, el.klima, ESP, centrál s DO, tempomat, …). Čím „základnější“ verze daného auta, tím jsou rozdíly proti ČR větší. Např. u Octavia II Ambiente to dělalo kolem 50.000Kč ve prospěch dánské verze. Přehled výbavy v ceně („standardudstyr“) a výbavy za příplatek („ekstraudstyr“) je na škodováckém netu. Pro převod ceníku extravýbavy na Kč vč. 19%DPH lze použít orientační vzorec:
CZK=(DKK/3)*KURZ
A pořád tam běží nějaká akce (extravýbava v ceně, pakety,...), škoda jich nevyužít. Přehled letošních:
1.REWARD - (jaro) - zdarma elektrony, kožený paket a ještě něco ( v hodnotě 17.000DKK) - je ukončena
2. FRESH - (léto) - zdarma dvouzónová klima a loketní opěrka s chlazeným boxem ( 12.000DKK), akce ještě platí- doprodej zásob
3. 2.0 TDI za cenu 1.9 (viz ceník) - stále platí, v celém Dánsku prý teď není jediná 1.9, pouze dvoulitr
4. různé pakety za zvýhodněnou cenu (viz net)
Ještě poznámka. Variantní nabídka Škodovek v Dánsku je znatelně užší než tady (viz ceník), třeba Classic u OII už vyřadili úplně z nabídky (donedávna ještě byl v ceníku, ale v reálu stejně nešlo auto sehnat)
Tak, a to je prozatím vše. Dosud to byla jen šedivá teorie, příště začne zelený strom života…
Autor: singlir01
Předchozí díl: 1. PROČ ZROVNA DÁNSKO
|