Speciál: Škoda Superb Combi (2009 - )

Skoda Superb Combi
PREMIANT VE SVÉ TŘÍDĚ:
NOVÁ ŠKODA SUPERB COMBI

Po úspěšném představení pětidveřového sedanu Superb v uplynulém roce představuje Škoda na autosalonu IAA ve Frankfurtu také dlouho očekávaný model Superb Combi. S tímto vozem střední třídy, který zaujme nadprůměrnou nabídkou prostoru a komfortu, chce tradiční česká značka opět definovat nová měřítka v tomto segmentu. Nezaměnitelný design s typickou tváří značky Škoda, výrazná záď a dynamická silueta pomáhají novému modelu Superb Combi v aktuální nabídce na trhu zřetelně vyčnívat. Styl a elegance je vozu vlastní stejně jako jeho praktické kvality. Dlouhý rozvor a linie střechy, klenoucí se do mírného oblouku dodávají vozu vyvážené proporce, které navíc vytváří optimální prostorové poměry pro cestující i zavazadla.

Ve své více než stoleté automobilové historii vyráběla Škoda Auto v Mladé Boleslavi různé takzvané „kombinované vozy“. Už v polovině dvacátých let se vyráběly – ještě pod značkou zakladatelů podniku Laurina a Klementa – modely L&K 100 a 110 s kombinovanou karoserií. Tyto výměnné nástavby proměnily limuzíny v užitkové vozy s ložnou plochou, které sloužily výhradně živnostenským účelům. I prapůvodní verze modelu Superb nebyla ve třicátých letech nabízena pouze jako luxusní limuzína, ale také jako lehký užitkový vůz. Po druhé světové válce už byly v modelové paletě značky Škoda vozy s karoserií kombi moderního ražení. Zřejmě nejznámějšími zástupci těchto vozů s komfortem limuzíny a ložnou kapacitou užitkového vozu byla Škoda Octavia Combi, vyráběná v letech 1961 až 1971, a model 1202 STW, vyráběný do roku 1973.

Nový Superb Combi je dlouhý 4838 milimetrů a široký 1817 milimetrů. Jeho výška činí 1481 milimetrů. S připočtením standardně dodávaného střešního nosiče, který se dodává buď eloxovaný nebo černý, činí výška vozu 1510 milimetrů. Jeho nadprůměrná ložná kapacita dosahuje rekordních hodnot: zavazadlový prostor pojme 633 litrů a při sklopených zadních sedadlech dokonce 1865 litrů. Šířka pátých dveří umožňuje i naložení větších předmětů. Nízká nákladová hrana s výškou pouhých 600 milimetrů nad vozovkou umožňuje pohodlnou manipulaci se zavazadly.

Skoda Superb Combi

Bohatá vnitřní výbava pětidveřového kombi je identická s výbavou výchozího modelu. K tomu je nutno ještě přičíst velký počet chytře řešených detailů:

Poprvé bude možno vybavit vůz značky Škoda systémem KESSY pro bezklíčové odemykání/ zamykání a startování. Vysílač impulsů v těle klíče přitom komunikuje s řídicí jednotkou ve voze a při dotyku kliky odemkne zámek dveří. Vůz je možné také zamknout bez použití klíče nebo dálkového ovládání centrálního zamykání. Dveře se zamknou stisknutím tlačítka na vnější klice. Motor se startuje a zhasíná pomocí tlačítka, umístěného vpravo na sloupku volantu. Pro nastartování je k tomu nutné u vozů s ručně řazenou převodovkou sešlápnout pedál spojky nebo u vozů s automatickou převodovkou brzdový pedál.

Skoda Superb Combi

Dalším zajímavým prvkem nového Superbu Combi jsou na přání dodávané elektricky ovládané páté dveře.

Skoda Superb Combi

S těmi je vždy dodáván také automatický roletový kryt zavazadlového prostoru, který je jinak dostupný na přání. Při otevření pátých dveří se roletový kryt automaticky odsune do střední polohy, a uvolní tak větší plochu pro manipulaci se zavazadly. Dalším chytrým detailem zavazadlového prostoru je výsuvná mezipodlaha, kterou je možné při otevřených pátých dveřích vysunout až nad zadní nárazník. To podstatným způsobem ulehčuje nakládání rozměrnějších předmětů. Hliníkové lišty, síťový program a háčky v zavazadlovém prostoru umožňují optimální zajištění nákladu. Zavazadla jsou tak během jízdy spolehlivě chráněna proti pohybu. V nabídce Škoda originálního příslušenství figuruje vedle toho i držák jízdních kol, který je po sejmutí horního dílu mezipodlahy možno namontovat na podlahu zavazadlového prostoru.

Zcela nový je také koncept osvětlení zavazadlového prostoru v pátých dveřích. Neosvětluje jen zavazadlový prostor, ale i celou plochu kolem zádě vozu. Další svítilna, tentokrát vyjímatelná, se nachází na levé straně zavazadlového prostoru. Je vybavena akumulátorem a v případě potřeby je možno ji vyjmout ze svého držáku, který funguje zároveň k dobíjení. Ve tmě tak se svou úspornou LED-technikou funguje jako kapesní svítilna. Ve svítilně je integrován magnet, pomocí něhož je možno ji upevnit na karoserii a použít například při opravě kola.

Skoda Superb Combi

Přes den zajistí v interiéru světlou, vzdušnou atmosféru elektricky ovládané dvoudílné panoramatické okno. Při silném slunečním záření je možno skleněnou střechu uzavřít ochrannou roletou. Sklo samotné propouští pouze 10 procent tepelné energie.

Skoda Superb Combi

Skoda Superb Combi

Nová je také střešní anténa ve tvaru ploutve, která svým podstatně štíhlejším tvarem a absencí prutu elegantně zakončuje linii střechy.

Skoda Superb Combi

Také autorádia a navigační systémy splní rozličná přání náročného zákazníka. Do datové sítě vozidla lze integrovat dvě různá autorádia o velikosti 2 DIN s CD přehrávačem, schopným přehrávat i záznamy ve formátu MP3, a nabízí velké množství komfortních a pomocných funkcí. Základem elektronické navigace je systém Amundsen, který je vybaven dotykovou obrazovkou, pomocí níž lze všechny funkce intuitivně ovládat. Vrcholem nabídky je navigační systém Columbus s dotykovou obrazovkou a pevným diskem. K další nabídce audiotechniky patří kvalitní audiosoustava s výkonnými reproduktory, audio-zdířka Aux-In nebo MDI (Mobile Device Interface) v Jumbo Boxu mezi předními sedadly pro připojení externích paměťových médií nebo CD měnič.

Stejně jako výchozí model Superb může být i nový Superb Combi vybaven asistentem pro rozjezd do svahu HHC (Hill Hold Control). Elektronický stabilizující systém ESP disponuje rovněž stabilizací přívěsu TSA (Trailer Stability Assist) při použití tažného zařízení montovaného z výroby. Tato funkce přijde vhod, neboť nový Superb Combi může s motorizacemi 2,0 TDI CR DPF/125 kW 4×4 a 3,6 FSI V6/191 kW 4×4 táhnout přívěsy o celkové hmotnosti až 2000 kilogramů. Nejen v takovém provozu poskytuje dobré služby pohon všech kol 4×4 s lamelovou spojkou Haldex čtvrté generace. Zajišťuje variabilní rozdělení hnacího momentu mezi oběma nápravami pro dosažení co nejlepších trakčních vlastností a vynikající stabilitu stopy nejen na hladké vozovce.

Paleta motorů nového modelu Superb Combi odpovídá z větší části nabídce výchozího modelu Superb. Zpočátku bude možno vybírat ze tří zážehových a dvou vznětových motorů. Všechny pracují s přímým vstřikováním paliva, a dosahují tak nízkých hodnot spotřeby a emisí.

Vznětový motor 2,0 TDI PD DPF poskytuje výkon 103 kW (140 k) a je nabízen v kombinaci s ručně řazenou šestistupňovou převodovkou nebo se šestistupňovou převodovkou DSG. Jeho maximální točivý moment činí 320 Nm v rozsahu od 1800 min-1 do 2500 min-1. Špičkovým agregátem z naftového dua je motor 2,0 TDI CR DPF pracující se vstřikovacím systémem common-rail, který poskytuje výkon 125 kW (170 k) a dosahuje nejvyššího točivého momentu 350 Nm v rozsahu od 1750 min-1 do 2500 min-1. I tento motor spolupracuje s ručně řazenou šestistupňovou převodovkou nebo automatizovanou dvouspojkovou převodovkou DSG. Filtr pevných částic je dodáván standardně.

Úspěšné tažení přímého vstřikování paliva pokračuje i u zážehových motorů. Čtyřválec TSI o zdvihovém objemu 1,4 litru tak navzdory svému nízkému zdvihovému objemu a díky přeplňování turbodmychadlem dosahuje výkonu 92 kW (125 k) a maximálního točivého momentu 200 Nm, který je k dispozici od 1500 min-1 do 4000 min-1, a pracuje s ručně řazenou šestistupňovou převodovkou.

Součásti palety benzinových motorů je také motor 1,8 TSI o výkonu 118 kW (160 k) s maximálním točivým momentem 250 Nm v rozsahu od 1500 min-1 do 4500 min-1. Vedle ručně řazené šestistupňové převodovky je pro agregát 1,8 TSI k dispozici i automatizovaná sedmistupňová převodovka DSG. Špičkovou motorizací nového Superbu Combi je motor 3,6 FSI V6 o výkonu 191 kW (260 k) a maximální točivým momentem 350 Nm v rozsahu od 2500 min-1 do 5000 min-1. Agregát 3,6 FSI V6 je nabízen výhradně s automatizovanou šestistupňovou převodovkou DSG a pohonem všech kol. Rozdělení hnacího momentu je přitom variabilní díky řídicí jednotce spojky Haldex čtvrté generace. Při jízdě za normálních trakčních podmínek směřuje 96 procent výkonu k přední nápravě. To zaručuje bezpečnou a spolehlivou jízdu za každého stavu vozovky - nejen v zimě na ledu a sněhu. Pro verze 1,8 TSI a 2,0 TDI CR DPF je pohon 4×4 k dispozici na přání.

Podvozek nového vozu Superb Combi do značné míry vychází z podvozku modelu Superb. Aby však vyhovoval vyššímu užitečnému zatížení a vyšší celkové hmotnosti, byla konfigurace podvozku pro verzi Combi upravena. Nápravnice zadní nápravy je ke karoserii přichycena pomocí silentbloků. Tyto spojovací prvky z kovu a pryže zvyšují jízdní komfort a nápravnici akusticky odpojí od karoserie, aniž by to mělo negativní vliv na stabilitu a vedení nápravy. Toto odpojení zabrání tomu, aby se hluky z odvalování pneumatiky a jemné vibrace a kmity přenášely do karoserie a vedly ke vzniku nežádoucích hluků v interiéru. Přední náprava typu McPherson s trojúhelníkovými rameny je stejně jako u modelu Superb uchycena v hliníkové nápravnici. To zlepšuje kinematiku a současně snižuje hmotnost nápravy.

Při odladění podvozku byl kladen důraz na vyvážený poměr mezi agilitou a komfortem. Pružení excelentně zvládá nerovné povrchy vozovky, naklánění karoserie v zatáčkách je díky širokému rozchodu a pečlivé konfiguraci jednotlivých součástí podvozku do značné míry potlačeno. Vyšší dynamiku jízdy stejně jako u výchozího modelu Superb zajišťuje elektromechanické řízení. Příjemně strmý převod řízení a dodržování zvolené stopy ani v nejmenším nezkreslují pocit ze stavu vozovky a trakčních podmínek.

Skoda Superb Combi

Skoda Superb Combi

Skoda Superb Combi

Skoda Superb Combi

Skoda Superb Combi

Skoda Superb Combi

Skoda Superb Combi

Skoda Superb Combi

Skoda Superb Combi

Škoda Superb Combi

Čtěte také:

Stojan na pneumatiky, regály na pneumatiky, regálové systémy

Přihlášení