Škoda report . Škoda motorsport . Fotogalerie . Legislativa . Zajímavosti - perličky . Spy photos
Opět se blíží období výměny pneumatik a s tím spojené prověřování, jestli mají letní pneumatiky dostatečný vzorek a jestli by nebylo potřeba koupit nové. Stále se opakující povinnost přezouvat nás nutí k úvahám, zda by nebylo lepší pořídit si pneumatiky celoroční. Jak vybrat ty správné pneumatiky? Jsou pro nás celoroční pneumatiky dobrou volbou? Na to zaměřuje následující článek.
Parametry pro výběr pneumatik
Nabídka pneumatik je široká a při výběru je potřeba zohlednit hned několik parametrů. Na začátku vybírání bychom měli rozvážit jak často a v jak náročném terénu obvykle jezdíme, jaký je náš styl jízdy a jak výkonné vozidlo máme. Na základě odpovědí na tyto otázky pak můžeme začít posuzovat jednotlivé technické parametry. Ty nejdůležitější informace o typu pneumatik se dozvíme z technického průkazu. Jedná se o šířku pneumatiky, průměr ráfků, boční profil, radiální konstrukci, index nosnosti a rychlostní index. Dále je potřeba posoudit faktory jako je cena, kvalita, datum výroby, hlučnost, přilnavost a úspora paliva.
Kvalita a cena
Podle kvality a ceny se pneumatiky dělí do tří tříd:
· ekonomická – vhodné pro méně časté ježdění po upravených vozovkách, pneumatiky poskytují nižší jízdní komfort a je potřeba je častěji měnit,
· střední třída – vhodné pro všechny typy vozidel, pro jízdu do města i po cestách. Jedná se o kvalitní kompromis za rozumnou cenu,
· vysoká třída – vhodné pro velmi výkonná a luxusní vozidla, určené pro náročné řidiče, zajistí bezpečnou jízdu i v extrémních podmínkách.
Datum výroby
Dlouhodobým skladováním v nevhodných podmínkách ztrácí pneumatiky důležité vlastnosti. Při správném skladování si pneumatiky uchovají své vlastnosti přibližně po dobu 3 let, doporučuje se nekupovat pneumatiky starší než 5 let.
Hlučnost
Hlučnost pneumatik souvisí především s jízdním komfortem. Míra hluku vydávaného pneumatikami se pohybuje mezi 65 a 75 dB. Podle hlučnosti se pneumatiky dělí do tří tříd, které se označují pomocí vlnovek. Tiché pneumatiky mají jednu vlnovku a ty nejhlučnější tři vlnovky.
Přilnavost a úspora paliva
Třída přilnavosti a třída úspory paliva jsou parametry, které vycházejí z norem EU a jsou uvedené na energetickém štítku.
Třída přilnavosti na mokra – na přilnavosti pneumatik závisí brzdná dráha a stabilita vozidla. Třídy přilnavosti jsou A až G, přičemž třída A má nejlepší vlastnosti.
Třída úspory paliva – vychází z hodnoty valivého odporu, který ovlivňuje spotřebu. Třída A je nejúspornější, třídy B a C jsou méně úsporné.
Vlastnosti letních a zimních pneumatik
Jednotlivé typy pneumatik jsou díky svým specifickým vlastnostem vhodné do určitých klimatických podmínek. Z hlediska bezpečnosti jízdy je potřeba měnit pneumatiky tak, jak zákon přikazuje. Zimní obutí bychom na autě měli mít v období od 1. listopadu do 31. března, s letními pneumatikami budeme bezpečně jezdit po zbytek roku.
Letní pneumatiky
Letní pneumatiky mají nejlepší vlastnosti při teplotách vyšších než 7°C, při nižších teplotách se jejich vlastnosti zhoršují. Letní pneumatiky mají speciální drážky, které dobře odvádějí vodu, a díky tomu zamezují aquaplaningu. Vzorek mají méně hluboký a drážky jsou užší, než tomu je u zimních pneumatik. Proto se pneumatiky větší částí svého povrchu dotýkají vozovky, což zajišťuje kratší brzdnou dráhu a lepší ovladatelnost vozidla. Hloubka vzorku by měla být větší než 1,6 mm. Když máme vzorek sjetý, měli bychom začít vybírat nové, abychom ještě před sezónou sehnali ty nejlepší letní pneumatiky za rozumnou cenu. Pokud budeme pneumatiky měnit vlastními silami, poradí nám návod Jak si doma vyměnit pneumatiky.
Zimní pneumatiky
Zimní pneumatiky jsou určené pro teploty nižší než 7°C. Jejich složení zajišťuje to, že jsou i při nízkých teplotách pružné, nezamrzají a mají dostatečnou přilnavost i na zledovatělé vozovce. Jejich vzorek má víc zářezů, širší drážky, silnější lamely a směrový dezén. Díky tomu pneumatiky lépe odvádějí rozbředlý sníh a umožňují lépe udržet směr jízdy. Hloubka vzorku by měla být minimálně 4 mm. Pokud budeme vybírat nové pneumatiky, je dobře podívat se na test zimních pneumatik.
Celoroční pneumatiky – pro koho jsou vhodné
Někteří z nás přemýšlejí o tom, že si pořídí celoroční pneumatiky. Tato možnost přináší určité výhody – nemusíme obnovovat dvě sady pneumatik, odpadá časté přezouvání auta, odpadá i starost, kam nepoužívanou sadu uložit.
Celoroční pneumatiky však nejsou vhodné pro každého. Jsou určené hlavně pro řidiče, kteří jezdí kratší trasy, jezdí hlavně po městě a pokud je sníh nebo námraza, tak nemusí vyjet. Na celoročních pneumatikách bychom v zimě neměli jezdit do míst, kde je povinné použít zimní pneumatiky.