NOVÁ Škoda Octavia vše co o ní chcete vědět!

Skoda Octavia 2013


http://www.skodaoctavia.cz/magazin/skoda-octavia-bezpecnost-na-vysoke-urovni
Historie Škoda Octavia

ŠKODA Octavia byla vždy pro mladoboleslavskou automobilku klíčovým modelem. Třetí generací svého bestselleru ŠKODA ještě více posiluje svou pozici v nižší střední třídě. Vůz se siluetou sedanu stanovuje nová měřítka v nabídce prostoru pro cestující i jejich zavazadla. Z vnějšku novinka zaujme atraktivním vzhledem v duchu nové designové DNA značky ŠKODA, uvnitř pak vysokou funkčností či moderními bezpečnostními a komfortními  systémy. Nová Octavia nabízí řadu „Simply Clever“ prvků, podobně jako výhodný poměr ceny a nabízené hodnoty. Ekonomičnost provozu je podpořena úspornými motory TSI a TDI nové generace.

​„ŠKODA Octavia je klíčovým modelem značky ŠKODA,“ říká předseda představenstva společnosti ŠKODA AUTO Prof. Dr. h.c. Winfried Vahland. „V nejlepším slova smyslu ztělesňuje hodnoty značky: prostor, kvalitu, precizní zpracování, spolehlivou moderní techniku, nadčasový design, vysokou funkčnost a vynikající poměr ceny a nabízené hodnoty. Naším cílem bylo třetí generaci modelu Octavia zlepšit tak, aby splnila neustále rostoucí nároky našich zákazníků. To se nám povedlo – nová Octavia je třída sama pro sebe,“ shrnuje Winfried Vahland.

Nedílnou součástí koncepce vozu ŠKODA Octavia byla vždy snaha výrobce nabídnout zákazníkům „něco navíc“. Šlo především o velkorysý vnitřní prostor pro cestující; karoserie liftback s elegantním tvarem nabízela skvělý přístup do zavazadlového prostoru díky velkým pátým dveřím. „Nová Octavia v této cestě důsledně pokračuje. Je to automobil, který za cenu obvyklou v kompaktním segmentu nabízí prostor a techniku vozu střední třídy. Ideální řešení pro náročné zákazníky: Ti na jednu stranu chtějí, aby jejich vůz byl maximálně moderní, na straně druhé to však musí být Octavia se všemi svými přednostmi. Nová Octavia je zkrátka tím nejlepším, co jim v danou chvíli můžeme nabídnout,“ říká Dr. Frank Welsch, člen představenstva společnosti ŠKODA AUTO za oblast technického vývoje.


Nová měřítka v nabídce místa pro cestující a zavazadla

Nová ŠKODA Octavia stanovuje měřítka ve své třídě, především pokud jde o nabídku prostoru. „Nová Octavia nabízí prostorové poměry obvyklé spíše o třídu výše,“ říká Dr. Welsch. Žádný jiný automobil v daném segmentu nenabízí větší délku interiéru měřenou od pedálové skupiny po zadní opěradlo (1 782 mm), ani více prostoru pro kolena (73 mm) a hlavy (980 mm) cestujících na zadních sedadlech. Nejlepší hodnotu ve své třídě vykazuje také zavazadlový prostor (590 l). Nárůst prostornosti je patrný zejména v přímém porovnání s druhou generací. Vůz citelně narostl do délky a do šířky: nový model je o 90 mm delší a o 45 mm širší. Zvětšilo se místo nad hlavou vpředu (+ 8 mm), šířka ve výši loktů vpředu (+ 39 mm) i šířka ve výši loktů vzadu (+ 26 mm). Současně o 108 mm vzrostl rozvor, což zlepšilo nabídku místa na zadních sedadlech v podélném směru.

Vysoká kvalita na první pohled: Výrazný, sebevědomý a nadčasově elegantní design

Nová ŠKODA Octavia byla přepracována nejen z hlediska prostornosti a funkčnosti, ale také designu. Šéfdesignér Jozef Kabaň a jeho tým pojali vůz zcela nově do nejmenšího detailu. Výsledkem jejich práce jsou nadčasově elegantní tvary obohacené o silný dynamický akcent; Octavia na první pohled působí výrazně, hodnotně a sebevědomě. „Z každé linie třetí generace vyzařuje maximalistická pozornost k detailu. Ve světě automobilů představuje ŠKODA Octavia nezaměnitelnou osobnost,“ říká Dr. Welsch.

Příď vozu vyzařuje suverenitu a sebevědomí, což podporuje i zdůraznění horizontálních linií a nové umístění loga. Z bočního pohledu je patrné, jak karoserie nové generace vozu ŠKODA Octavia získala na dynamičnosti. Napomáhá tomu prodloužení rozvoru, zkrácení předního převisu a také protažení sloupku C dozadu. Vysoko umístěná ostrá Tornádo linie automobil opticky prodlužuje a v kombinaci s dynamickým tvarem střechy evokuje siluetu kupé. Novým identifikačním prvkem značky je stoupající dynamická linie oken v zadních dveřích, takzvaná "ploutev". Tento malý, ale o to efektnější designový detail hraje důležitou roli v celkovém vyznění vozu: vyzařuje sílu a udává směr.

Preciznost, vysoká hodnota a dokonalé proporce jsou patrné i ze zádě vozu. Všechno má své místo, vše je přesně uspořádané a vizuálně čisté. Pro značku ŠKODA typická grafika zadních svítilen s výraznou konturou ve tvaru písmene C nyní připomíná krystalický výbrus, odkaz na řemeslné umění českých sklářů.

Zcela nově uspořádali designéři značky ŠKODA také interiér nové generace modelu Octavia. Přehlednost, elegance a prostornost, které se staly poznávacím znamením modelů Octavia, nyní získaly hodnotnější a modernější podobu.



Špičková úroveň bezpečnosti: Nové asistenční systémy

Při vývoji třetí generace modelu ŠKODA Octavia kladli mladoboleslavští konstruktéři důraz na další posílení bezpečnosti vozu. Octavia se tak může pochlubit rozsáhlou nabídkou moderních bezpečnostních systémů. Jde mimo jiné o Front Assistant s funkcí nouzového brzdění, Lane Assistant udržující vůz v jízdním pruhu, multikolizní brzdu s automatickým zásahem brzd při nehodě, Crew Protect Assistant připravující prostor posádky na potenciální nehodu, Driver Activity Assistant rozpoznávající únavu řidiče nebo aktivní kapotu pro ochranu chodců. Tyto systémy pomáhají zabraňovat nehodám a zmírňovat jejich dopady na posádku a ostatní účastníky silničního provozu. Na vysoké úrovni aktivní bezpečnosti se podílejí také velmi dobré jízdní vlastnosti dané precizně naladěným podvozkem.

Nejlepší možnou ochranu řidiče a posádky v případě nehody zajistí rozsáhlý soubor prvků pasivní bezpečnosti. Patří mezi ně nejen struktura karoserie s nízkou hmotností a vysokou pevností, ale také až devět airbagů v kombinaci s tříbodovými bezpečnostními pásy s předpínači vpředu. Poprvé se v řadě Octavia objevuje kolenní airbag řidiče (standard pro země EU) a boční airbagy vzadu.



Výkonné motory s nízkou spotřebou: Nejlepší hodnota emisí CO2 – 89 g/km

Nových, špičkových hodnot dosahuje ŠKODA Octavia také v oblasti spotřeby a emisí. Těch se podařilo dosáhnout díky benzinovým a naftovým motorům nové generace, propracované aerodynamice a nízké hmotnosti vozu.

V provedení GreenLine (1,6 TDI/81 kW) dosahuje nová Octavia hodnoty emisí CO2 pouhých 89 g/km, což odpovídá spotřebě jen 3,4 litry nafty na 100 km. Celkem jsou k dispozici čtyři benzinové motory TSI a čtyři naftové jednotky TDI se vstřikováním common rail. Později se počítá s nasazením pohonu na stlačený zemní plyn (CNG). S výjimkou základní benzinové a naftové motorizace jsou všechny agregáty k dispozici ve variantě Green tec se systémem Start-Stop a rekuperací. Motorová paleta pokrývá škálu od základní jednotky 1,2 TSI/63 kW až po špičkovou motorizaci 1,8 TSI/132 kW. Všechny modely jsou vybaveny moderními ručně řazenými převodovkami, nebo dvouspojkovými ústrojími DSG. Plánována je navíc jak verze s pohonem všech kol, tak sportovně laděná ŠKODA Octavia RS.

I přes nárůst rozměrů a množství použité vyspělé techniky se podařilo dosáhnout mezigeneračního snížení hmotnosti až o 102 kilogramů. Dílem je to důsledným využitím potenciálu modulární konstrukce MQB, dílem použitím vysokopevnostních ocelí a v neposlední řadě také cíleným výběrem materiálů. Úspora hmotnosti se liší v závislosti na konkrétní konfiguraci vozu.


Moderní technologie posouvají komfort na novou úroveň

Ve výbavě nové generace modelu Octavia lze nalézt prvky, které byly ještě nedávno pouze výsadou vozů vyšších tříd. Některé z nich zažívají svou premiéru v modelové řadě Octavia, jiné jsou ve voze značky ŠKODA použity vůbec poprvé. Nasazení nových technologií přitom není samoúčelné. V každém jednotlivém případě se jedná o výbavu s reálným přínosem pro bezpečnost nebo komfort cestování.

Poprvé bude vůz značky ŠKODA vybaven adaptivním tempomatem Adaptive Cruise Assistant (ACA). Nový asistent dálkových světel Intelligent Light Assistant umožňuje automatické zapínání a vypínání dálkových světel a zlepšuje tak komfort a bezpečnost v silničním provozu. Parkovací asistent Automatic Parking Assistant pomáhá při parkování do řady podélně stojících vozidel, nebo mezi vozy zaparkované příčně. U značky ŠKODA bude také poprvé nabízeno rozpoznání dopravních značek v paketu Traveller Assistant. S volbou jízdního režimu Driving Mode Selection může řidič stiskem tlačítka změnit nastavení řídicích jednotek a přizpůsobit tak chování vozu.

Novinkou v řadě Octavia je elektricky ovládaná panoramatická střecha, která dále zvyšuje komfort na palubě. Nechybí ani bezklíčový systém odemykání a startování KESSY (Keyless-Entry-Start-and-Exit-System).

Poprvé s vícedotykovým ovládáním: Rádia a navigační systémy nové generace

Nová ŠKODA Octavia nabízí rádia a navigační systémy nové generace. Poprvé se ve voze mladoboleslavské značky u vybraných systémů setkáme s dotykovou obrazovkou se senzorem přiblížení či vícedotykovým ovládáním, mimo jiné s možností zvětšení/zmenšení měřítka mapy pomocí intuitivního gesta dvěma prsty. Skvělý poslech nabízí nový Sound System CANTON, podpořený nově navrženým odhlučněním kabiny vozu.

Důraz na maximální funkčnost: „Simply Clever“ řešení zpříjemňují každodenní užívání automobilu

Jako v každém voze značky ŠKODA, i posádce nového modelu Octavia ulehčuje život řada „Simply Clever“ detailů. V závislosti na stupni výbavy jsou následující prvky k dispozici buď standardně, nebo volitelně. Nové jsou vyjímatelné Cargo elementy do zavazadlového prostoru, jejichž pomocí lze bezpečně uchytit předměty na podlaze. Za zadními opěradly je prostor pro plato zavazadlového prostoru. Vůbec poprvé je na podlaze zavazadlového prostoru modelu Octavia oboustranný koberec. Hrdlo palivové nádrže má funkci ochrany proti natankování špatného paliva, v jeho víčku je integrovaná škrabka na led. Výstražná vesta má své místo v držáku pod sedadlem řidiče. Ve výplni dveří se nachází vyjímatelný koš na odpadky. Držák multimediálních přístrojů nabízí místo pro iPod, mobilní telefon apod. Jde jen o základní výčet chytrých řešení; uvnitř vozu je množství dalších odkládacích prostor, držáků a háčků, které pomáhají udržovat pořádek v interiéru a zavazadlovém prostoru nového modelu ŠKODA Octavia.

Nižší hmotnost i spotřeba

Nová Octavia dokazuje schopnost konstruktérů a
techniků ŠKODA AUTO přicházet s inovacemi, jejichž přínos zákazníci ocení
v každodenním provozu. Jako příklad lze uvést spotřebu paliva a s ní přímo
související množství emisí CO2: v závislosti na konkrétní motorizaci je novinka
až o 23 % úspornější než předchozí generace. Nová Octavia 1,6 TDI/81 kW
GreenLine tak např. v kombinovaném cyklu dosahuje spotřeby jen 3,4 litru nafty
na 100 km, což odpovídá emisím CO2 pouhých 89 g/km.

Za podstatným snížením spotřeby stojí nejen nově vyvinuté motory, ale také redukce
hmotnosti celého vozu. I přes nárůst rozměrů, komfortu a technické vyspělosti je třetí
generace bestselleru značky ŠKODA mezigeneračně až o 102 kg lehčí. Míra úspory se
různí v závislosti na konkrétní konfiguraci vozu. Na snížení hmotnosti se podílí několik
faktorů: důsledné dodržování principů odlehčené konstrukce vozu a jeho karoserie a
použití za tepla tvářených vysokopevnostních ocelí.

Proces redukce hmotnosti automobilu se odehrává ve čtyřech základních oblastech, tzv.
modulových rodinách – pohonné agregáty, elektrika/elektronika, podvozek a karoserie.
V případě třetí generace modelu Octavia se povedlo dosáhnout redukce až 40 kg u
pohonných agregátů (viz samostatný text věnovaný novým motorům), až 6 kg
u elektrických systémů, až 26 kg na podvozkových skupinách a až 30 kg u karoserie.

Vysokopevnostní oceli a nová konstrukce: Lehčí karoserie

Podstatnou roli při odlehčování třetího vydání modelu Octavia hraje vedle agregátů také
karoserie. Vývojářům se podařilo zkombinovat požadavky na celkovou prostornost a
dobrou přístupnost interiéru s vysokými nároky na bezpečnost. Výsledkem je lehká a
přitom pevná konstrukce. Z téměř 70 % se skládá z ocelí se zvýšenou pevností a z ocelí
vysokopevnostních. Zhruba čtvrtina karoserie – bez dveří a kapoty – je pak tvořena
z vysokopevnostních ocelí tvářených za tepla; u druhé generace jejich podíl činil 6,3 %.

Vysokopevnostní díly jsou až šestkrát pevnější než běžné hlubokotažné oceli a až
čtyřikrát pevnější než běžné oceli se zvýšenou pevností. Vznikají tak, že se materiál
zahřeje na přibližně 950 stupňů Celsia, ještě žhavý se vylisuje a během 5,5 s pak prudce
zchladí na 180 stupňů Celsia. Takové díly mohou být, při zachování požadované kolizní
odolnosti, vyrobeny z tenčích a tím i lehčích plechů, než kdyby byly vyrobeny z běžné
oceli.

Rozsáhlé použití vysokopevnostních ocelí a ocelí se zvýšenou pevností umožnilo
konstruktérům značky ŠKODA snížit hmotnost konstrukčních celků i množství potřebného
materiálu. Navíc se podařilo optimalizovat geometrii nosné struktury i povrchových dílů
karoserie. Konstruktérům v tom pomáhá mj. proces virtuálního konstruování: jednotlivé
zástavbové prostory vozidla je nyní možné díky výpočetní technice využít podstatně
efektivněji. U vývoje povrchových dílů karoserie došlo k posunu v možnostech výpočtů
akustických vlastností, čímž se podařilo optimalizovat odhlučnění a tím také snížit
hmotnost.

Potenciál pro snížení hmotnosti objevili konstruktéři také v interiéru. Odlehčili některé
komponenty: přístrojovou desku, klimatizaci nebo sedadla. Na karoserii a v interiéru se
tak dohromady ušetří až 30 kg.

Optimalizovaná konstrukce náprav: Lehčí podvozek

Také podvozek se podílí na úspoře hmotnosti třetí generace modelu Octavia. Z celkové
úspory hmotnosti až 102 kg na podvozek připadá až 26 kg. Kliková zadní náprava váží
38 kg, tedy o 15 kg méně než víceprvková náprava používaná v druhé generaci. Do
jejího příčného profilu, který je směrem dolů otevřený, je na obou koncích přivařen
vložený plech. Oba tyto prvky jsou různě dlouhé, čímž je dosaženo různé míry torzní
tuhosti. Konstruktéři dosáhli optimálního nastavení kinematiky zadní nápravy, které
zajišťuje lepší chování při průjezdu zatáčky a omezuje přetáčivost vozu. Tato konstrukce
je v porovnání s klasickým příčným zkrutným stabilizátorem podstatně lehčí. Díky využití
vysokopevnostních ocelí a nekonvenčního přístupu ke konstrukci je tuhost nové klikové
nápravy v porovnání s dosavadními nápravami tohoto typu vyšší.

Vynikající komfortní a jízdní vlastnosti vykazuje také nová víceprvková zadní náprava.
Tento typ nápravy byl cíleně vyvíjen s ohledem na kinematiku, akustiku, hmotnost a
vhodnost pro modulovou koncepci. Základní konstrukční princip zůstal zachován jako u
předchozí generace: důraz byl kladen na důsledné oddělení prvků ovlivňujících podélnou
a příčnou tuhost. Vysokopevnostní oceli a nové konstrukční řešení mnoha dílů však
snižuje hmotnost nápravy z 53 kg na nynějších 49 kg. Nízká podélná tuhost víceprvkové
zadní nápravy byla zachována díky měkkému vodícímu ložisku nápravy, což se pozitivně
odráží ve zvýšení jízdního komfortu. Inženýři navíc novým naladěním uložení zlepšili
příčnou tuhost nápravy, nezbytnou pro dobré vlastnosti v zatáčkách. Prostřednictvím
excentrických šroubů na podélném a horním příčném rameni se nastavuje sbíhavost a
odklon pro každou motorizaci individuálně. Trubkový stabilizátor a tlumič jsou nyní
spojeny pomocí podélného spodního ramene. Jde o řešení, které snižuje síly působící
uvnitř nápravy a současně je prostorově výhodné.

Vpředu má nová ŠKODA Octavia nápravu typu MacPherson (vinuté pružiny s tlumiči) s
nově vyvinutými spodními trojúhelníkovými rameny. Funkčnost, hmotnost a výrobní
náklady všech dílů byly důsledně optimalizovány. Použití vysokopevnostních ocelí propříčná ramena a inovativní bionický design závěsu kola umožnily snížení hmotnosti.
Pomocný rám přední nápravy byl konstruován s ohledem na dosažení maximální příčné
tuhosti. Kromě komponent nápravy rám nese také řízení a prvky uchycení motoru. Pro
kombinaci s tzv. šestnáctipalcovým podvozkem byl vyvinut nový, lehčí závěs kola z
hliníkové slitiny. Mezigenerační úspora hmotnosti na přední nápravě činí 2,8 kg.

Pokračujte dále:

http://www.skodaoctavia.cz/magazin/skoda-octavia-bezpecnost-na-vysoke-urovniHistorie Škoda Octavia

NOVÁ Škoda Octavia vše co o ní chcete vědět!
NOVÁ Škoda Octavia vše co o ní chcete vědět!
NOVÁ Škoda Octavia vše co o ní chcete vědět!
NOVÁ Škoda Octavia vše co o ní chcete vědět!
NOVÁ Škoda Octavia vše co o ní chcete vědět!
NOVÁ Škoda Octavia vše co o ní chcete vědět!
NOVÁ Škoda Octavia vše co o ní chcete vědět!
NOVÁ Škoda Octavia vše co o ní chcete vědět!
NOVÁ Škoda Octavia vše co o ní chcete vědět!
NOVÁ Škoda Octavia vše co o ní chcete vědět!
NOVÁ Škoda Octavia vše co o ní chcete vědět!
NOVÁ Škoda Octavia vše co o ní chcete vědět!
NOVÁ Škoda Octavia vše co o ní chcete vědět!
NOVÁ Škoda Octavia vše co o ní chcete vědět!
NOVÁ Škoda Octavia vše co o ní chcete vědět!
NOVÁ Škoda Octavia vše co o ní chcete vědět!
NOVÁ Škoda Octavia vše co o ní chcete vědět!
NOVÁ Škoda Octavia vše co o ní chcete vědět!
NOVÁ Škoda Octavia vše co o ní chcete vědět!

Čtěte také:

Stojan na pneumatiky, regály na pneumatiky, regálové systémy

Přihlášení