Nový závodní speciál ŠKODA FABIA RS RALLY2

ŠKODA FABIA RS RALLY2

Nový závodní vůz z Mladé Boleslavi vychází ze čtvrté generace vozu ŠKODA FABIA a jde ve stopách nejúspěšnějšího vozu kategorie Rally2 posledních let. ŠKODA Motorsport pro nový vůz vyvinula nový motor, dále vylepšila ovládání, pohonné ústrojí a elektroniku a v neposlední řadě znovu zvýšila bezpečnost jezdců a spolujezdců.

FABIA RS Rally2 je zcela nově vyvinutý závodní vůz kategorie Rally2 a těží z nejlepší aerodynamiky ve své třídě a vysoké tuhosti karoserie sériového modelu. Kromě vylepšeného pohonného ústrojí, elektroniky, bezpečnosti a ovládání vozu vyvinuli odborníci ze ŠKODA Motorsport také nový přeplňovaný motor o objemu 1,6 l, který vychází z rodiny benzínových TSI motorů EA888, které jsou mimo jiné i pod kapotou modelů RS. Úzké propojení se sportovními sériovými vozy RS dokazuje nový odstín lakování ŠKODA Motorsport zelená Mamba.

Přeplňovaný motor o objemu 1,6 litru ve voze FABIA RS Rally2 vychází z motoru 2,0 TSI z rodiny benzínových TSI motorů EA888, které jsou mimo jiné i pod kapotou modelů RS. Motor má výkon přibližně 214 kW (289 k). Maximální točivý moment 430 Nm je přenášen na všechna čtyři kola prostřednictvím sekvenční pětistupňové převodovky a dvou diferenciálů.

Předpisy Mezinárodní automobilové federace (FIA) vyžadují pro vozy kategorie Rally2 přeplňovanou pohonnou jednotku o objemu 1,6 litru, která vychází ze sériového motoru. Při vývoji motoru pro nový vůz ŠKODA FABIA RS Rally2 se ŠKODA Motorsport rozhodla vycházet z motoru 2,0 TSI s integrovanými výfukovými svody. Tento motor pochází z rodiny benzínových TSI motorů EA888, které jsou mimo jiné i pod kapotou modelů RS. Nově vyvinutý čtyřválec má ve srovnání s předchozím motorem vozu FABIA Rally2 evo mimo jiné vylepšený proces spalování díky nově tvarovaným sacím a výfukovým kanálům, vylepšeným pístům, válcům, variabilnímu časování ventilů a zcela přepracovanému systému mazání. Kromě toho je k dispozici optimalizovaný výfukový systém s novým turbodmychadlem, nový mezichladič, přepracovaný chladicí okruh s vyšším chladicím výkonem a nový softwarem pro řízení motoru. Technické předpisy kategorie Rally2 vyžadují pro motor restriktor sání o průměru 32 mm. FABIA RS Rally2 tak dosahuje výkonu přibližně 214 kW (289 k) a maximálního točivého momentu 430 Nm.

Přenos výkonu na všechna čtyři kola prostřednictvím sekvenční pětistupňové převodovky a dvou diferenciálů
Sekvenční pětistupňová převodovka, speciálně navržená pro nasazení v rally, umožňuje jezdci měnit rychlostní stupně v řádu několika milisekund pomocí řadicí páky bez použití spojky. FABIA RS Rally2 má sice manuální spojku, ale ta se používá pouze při rozjezdu, parkování nebo pomalé jízdě. Pro co nejlepší zrychlení na úzkých a klikatých rychlostních zkouškách má FABIA RS Rally2 relativně krátké převodové poměry. I tak ale dosahuje dostatečné maximální rychlosti 200 km/h.

Koncepce pohonu modelu FABIA RS Rally2 se od standardního modelu FABIA výrazně liší a to nejen pohonem všech kol. Technické předpisy FIA například zakazují jakoukoliv elektronickou asistenci pro zlepšení trakce. U pohonu všech kol jsou povoleny pouze mechanické uzávěrky diferenciálů na přední a zadní nápravě, použití mezinápravových diferenciálů s uzávěrkou je zakázáno. Novinkou je hydraulicky ovládaná mezinápravová spojka, která přichází ke slovu při zatažení ruční brzdy. Toto řešení je v rally běžně používáno pro rychlejší nasměrování vozu do zatáčky. Na obou nápravách jsou použity vzpěry MacPherson, které lépe snášejí extrémní zatížení.

Brzdové kotouče vozu FABIA RS Rally2 se mohou při ostrém brzdění v závodním provozu snadno zahřát na více než 700 °C. Brzdové kotouče mají vnitřní ventilaci pro účinné chlazení, kromě toho byl vyvinut systém chlazení brzd, který byl optimalizován pro asfalt i šotolinu, takže se jezdec může na brzdy vždy spolehnout, aniž by je musel šetřit. Existují odlišné brzdové kotouče pro použití na rychlostních zkouškách na asfaltu nebo na šotolině. Brzdové kotouče pro použití na asfaltu mají průměr 355 mm vpředu a 300 mm vzadu; zde jsou povinná 18palcová kola s rozměrem ráfku 8"×18". Brzdy pro použití na šotolině mají vpředu

Posádku chrání klec z 35,8 m ocelových trubek.

FABIA RS Rally2 je vybavena zvětšeným hlavním displejem, na kterém lze přehrávat i videa, a který umožňuje intuitivní ovládání během rally. V interiéru se nachází také nový centrální ovládací panel s dotykovou obrazovkou a integrovaným ovládáním interkomu. Jezdec má přístup k mnoha funkcím přímo pomocí tlačítek na volantu. Startovací tlačítko je umístěno také na volantu, odkud na něj řidič rychle dosáhne, pokud náhodou motor zhasne.

Sekvenční pětistupňová převodovka, speciálně navržená pro nasazení v rally, umožňuje jezdci měnit rychlostní stupně v řádu několika milisekund pomocí řadicí páky bez použití spojky. FABIA RS Rally2 má sice manuální spojku, ale ta se používá pouze při rozjezdu, parkování nebo pomalé jízdě. Pro co nejlepší zrychlení na úzkých a klikatých rychlostních zkouškách má FABIA RS Rally2 relativně krátké převodové poměry. I tak ale dosahuje dostatečné maximální rychlosti 200 km/h.

Rallyové vozy mají v náročných soutěžních podmínkách zvýšenou potřebu na chlazení motoru a brzd. To zajišťují u vozu ŠKODA FABIA RS Rally2 speciální aerodynamické komponenty. Dvěma velkými centrálními přívody vzduchu vpředu je čerstvý vzduch přiváděn do horní části motorového prostoru k vodnímu chladiči a k mezichladiči turbodmychadla umístěnému níže. Horký vzduch je odváděn otvory na stranách kapoty. Dvěma vstupy v předním nárazníku a malými ventilačními kanály je chladicí vzduch přiváděn také přímo k brzdovým třmenům na předních kolech.

Nový závodní speciál ŠKODA FABIA RS RALLY2

Čtěte také:

Stojan na pneumatiky, regály na pneumatiky, regálové systémy

Přihlášení