Škoda report . Škoda motorsport . Fotogalerie . Legislativa . Zajímavosti - perličky . Spy photos
- Luxusní limuzína Škoda–Hispano Suiza nesla jako první automobil logo s okřídleným šípem
- První exemplář dne 10. května 1926 převzal československý prezident Masaryk
- Okřídlený šíp je dnes jednou z nejznámějších značek v automobilovém průmyslu
Přesně před 85 lety poprvé sjel z pásu automobil s logem ŠKODA. Luxusní limuzína Škoda–Hispano Suiza byla prvním Automobilem s nezaměnitelnou značkou české automobilky. První exemplář převzal 10. května 1926 československý prezident Tomáš Garrigue Masaryk. Do roku 1929 bylo celkem vyrobenou pouhých 100 kusů této luxusní limuzíny.
Licenci pro výrobu této luxusní limuzíny koupil plzeňský průmyslový koncern už v roce 1924 – tedy ještě před fúzí s automobilkou Laurin & Klement – od původně španělské firmy Hispano-Suiza. To vysvětluje druhé jméno v označení vozu. Na jaře 1925 byla zahájena výroba vozu, v květnu 1926 byl dokončen první vůz. Design byl dílem předních karosáren té doby – firem Brožík, Jech a později i Laurin & Klement.
Dnešní sériové výrobě byla tehdejší produkce na hony vzdálená. Každý vůz Škoda-Hispano Suiza 25/100 KS byl vyroben na zakázku dle přání zákazníka. Každý vůz byl tedy originál. V závislosti na výbavě vážil jeden exemplář až 2.700 kilogramů. Vůz dosahoval maximální rychlosti až 140 km/h.
Dalšími zákazníky a majiteli tohoto vozu byli mimo jiné tehdejší premiér Antonín Švehla a významní průmyslníci a šlechtici z Československa a ze zahraničí. Luxusní výbavě vozu Škoda-Hispano Suiza odpovídala také jeho cena. Začínala na 190.000 korunách a představovala tak několikanásobek ceny ostatních vozů na trhu. V závislosti na konkrétní výbavě mohla cena vzrůst až na čtvrt milionu korun. Kancelář prezidenta republiky zaplatila za první exemplář dokonce 280.000 korun. Pro porovnání: malá Škoda 422 stála 38.000, velká limuzína Škoda 860 zhruba 120.000 korun.
Výrobce tehdy vůz charakterizoval následovně: „ ŠKODA Hispano Suiza je vůz přepychový, nesoucí pečeť geniálního konstruktéra v celkové koncepci i v detailech, zhotovený s neskonalou péčí z nejdokonalejších a nejdražších materiálů.“