Škoda report . Škoda motorsport . Fotogalerie . Legislativa . Zajímavosti - perličky . Spy photos
ŠKODA 130 RS, jeden z nejúspěšnějších závodních vozů 70. a 80. let ve své kategorii, slaví čtyřicítku. V sezóně 1975 se závodní vůz známý jako ‚Porsche Východu’ poprvé dostal pod světla ramp, v následujících letech dosáhla ŠKODA 130 RS četná přední umístění v rally a okruhových závodech. Největšími úspěchy byla vítězství v mistrovství Evropy cestovních vozů v roce 1981 a také dvojité vítězství v Rallye Monte Carlo 1977 v kategorii do 1.300 cm3.
ŠKODA 130 RS je vynikajícím zástupcem 114 let trvajících aktivit značky ŠKODA na poli motoristického sportu. „Model 130 RS dodnes potvrzuje výbornou pověst motorsportu značky ŠKODA,“ říká Michal Velebný, koordinátor restaurátorské dílny ŠKODA Muzea v Mladé Boleslavi. „Vytvořit toto závodní auto nebylo v tehdejším komunistickém Československu jednoduché a skutečnost, že se to podařilo, je důkazem technologické kompetence a zapálenosti tehdejších vývojářů a techniků firmy ŠKODA,“ pokračuje Michal Velebný.
Šéf ŠKODA Motorsportu Michal Hrabánek doplňuje: „ŠKODA je hrdá na svou velkolepou tradici motoristického sportu a na ikony závodních vozů jako je právě 130 RS. Vědomí vynikající historie motoristického sportu značky nás motivuje i dnes - čtyři vítězství ve WRC 2, čtyři národní tituly pro nový vůz ŠKODA Fabia R5 a také čtvrtý titul APRC v řadě pro značku ŠKODA jsou skvělou bilancí sezóny 2015.“
ŠKODA 130 RS byla v 70. a 80. letech 20. století považována za ‚Porsche Východu’. Již rok před její prezentací položila automobilka ŠKODA se třemi prototypy závodních vozů ŠKODA 200 RS základ pro novou éru motorsportu značky – motivem bylo přání dostat se na start i v závodních třídách s vyššími zdvihovými objemy. Do té doby se značka účastnila hlavně závodů ve třídách do 1.300 cm3. S vozem 200 RS použila ŠKODA poprvé rozšiřující označení ‚RS’ – zkratku slov ‚Rally Sport’.
Protože však prototypy 200 RS nebylo možné homologovat podle nových předpisů, přistoupila ŠKODA ke stavbě závodního vozu 130 RS. Novinka vážila pouhých 720 kg, vybrané díly karoserie vozu ŠKODA 130 RS byly z hliníkové slitiny – střecha, kapota a vnější plechy dveří, zatímco blatníky a kryt motoru byly vyrobeny ze sklolaminátu.
Vpředu využila ŠKODA přední nápravu z typu 200 RS, zadní náprava byla zkonstruována nově. Skelet vozu pocházející ze sériového modelu ŠKODA 110 R dostal robustní ochranný rám.
ŠKODA 130 RS měla motor o objemu 1,3 litru s ventilovým rozvodem OHV o výkonu až 140 koní. Vůz s ním dokázal zrychlit až na 220 km/h. Konstrukce motoru, určeného pro závody, se vyznačovala mj. dvěma dvojitými karburátory Weber, osmikanálovou hlavou válců a mazáním se suchou klikovou skříní. Blok motoru byl z hliníkové slitiny, hlava válců ze šedé litiny. Byla použita čtyřstupňová převodovka. Zpočátku existovala také verze s pěti rychlostmi, která však od roku 1976 nebyla kvůli homologačním předpisům používána.
Výsledek spojení moderní techniky, lehké konstrukce a pečlivého ladění byl působivý. Již v první závodní sezóně v roce 1975 šel nový závodní vůz ŠKODA velmi úspěšně na start okruhových závodů československého Poháru míru a přátelství. Na prvních třech místech celkového hodnocení skončila ŠKODA 130 RS.
V dalších letech následovala na okruzích četná přední umístění v renomovaných závodech v tuzemsku i zahraničí. Největším úspěchem bylo celkové vítězství vozů ŠKODA 130 RS v mistrovství Evropy cestovních vozů v roce 1981, rok předtím získala značka ŠKODA vynikající třetí místo.
O skvělé výsledky se ŠKODA 130 RS postarala také v národních i mezinárodních rally. Již ve své první rallyové sezóně v roce 1976 vůz získal triumfy na domácích závodech, hvězdný okamžik přišel při prestižní Rallye Monte Carlo 1977: první dvě místa ve třídě do 1.300 cm3. Vítězné vozy řídily posádky Blahna/Hlávka a Zapadlo/Motal. O rok později následovalo vítězství ve Švédské rally, v roce 1980 ovládla ŠKODA 130 RS domácí Barum rally, kde obsadila 1. až 5. místo.
Úspěšná éra vozu ŠKODA 130 RS skončila v roce 1983, kdy s konečnou platností vypršela již prodloužená homologace FIA. ŠKODA pokračovala v aktivitách v oblasti motorsportu s vozem ŠKODA 130 LR, který však již na úspěchy vozu ŠKODA 130 RS navázal v menším rozsahu.
Pověst dravých modelů ŠKODA RS založená vozem ŠKODA 130 RS je dnes synonymem výkonnosti a emocí. Nejmladším modelem ŠKODA RS je nová Octavia RS 230 – nejsilnější verze úspěšného vozu ŠKODA Octavia RS. Benzinový čtyřválec 2,0 TSI v jejím případě disponuje výkonem 230 koní a uděluje automobilu zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,7 sekundy. Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h, Octavia RS 230 je i tak nejrychlejší sériově vyráběnou Octavií všech dob.
Vítězství v závodech po celém světě podtrhují technologickou kompetenci značky a ŠKODA je v motoristickém sportu aktivní od roku 1901. Tehdy, pouhé dva roky po prezentaci prvního motorového kola Laurin & Klement, se mladý závodní jezdec Narcis Podsedníček na jednoválcovém motocyklu L&K účastnil dálkového závodu Paříž-Berlín.
Kromě 40 let vozu ŠKODA 130 RS si ŠKODA AUTO v tomto roce připomíná další významná jubilea. K nim patří 120 let od založení společnosti Václavem Laurinem a Václavem Klementem a 110 let výroby automobilů v Mladé Boleslavi. ŠKODA je tak jedním z nejstarších výrobců automobilů na světě. Firma, kterou založili Laurin a Klement roku 1895, se do dnešních dnů rozvinula v mezinárodně úspěšného velkosériového výrobce se sedmi modelovými řadami a přibližně 40 modelovými variantami. Více než 17 milionů automobilů ŠKODA vyrobených od roku 1905 podtrhuje sílu značky.
TECHNICKÉ ÚDAJE – ŠKODA 130 RS
Zdvihový objem 1289 cm3
Vrtání x zdvih 75,5 x 72 mm
Nejvyšší výkon až 140 k při 8000 ot./min
Kapalinou chlazený zážehový čtyřválec OHV umístěný podélně za zadní nápravou, dva dvojité karburátory Weber 40 DCOE, jednokotoučová suchá spojka, čtyřstupňová převodovka, samosvorný diferenciál, pohon zadních kol
Pneumatiky 165-13 až 215/50-13
Délka 4020 mm
Šířka 1720 mm
Výška 1340 mm
Rozvor 2400 mm
Rozchod vpředu/vzadu 1410/1366 mm
Nejvyšší rychlost až 220 km/h