Škoda report . Škoda motorsport . Fotogalerie . Legislativa . Zajímavosti - perličky . Spy photos
ŠKODA představuje svou kompetenci v oblasti elektromobility
Škoda se připravuje na věk elektromobility. Na mezinárodním kongresu elektromobility dopravní fakulty pražského Českého vysokého učení technického, představila česká automobilka v podobě vozu Octavia Green E Line poprvé v České republice studii vozu značky Škoda s čistě elektrickým pohonem. S touto studií ŠKODA prokázala svou schopnost inovace a technologickou kompetenci. Jasně se hlásí k ochraně životního prostředí a trvale udržitelné mobilitě. Ještě v letošním roce vyrazí na silnice první zkušební flotila.
Dle názoru odborníků budou elektromobily v budoucnosti hrát stále důležitější roli pro snižování emisí CO2. ŠKODA chce v těsné spolupráci s koncernem Volkswagen v tomto vývoji hrát vedoucí úlohu. Petr Kristl, vedoucí oddělení elektromobility společnosti ŠKODA v rámci své přednášky sdělil: „V těsné spolupráci s koncernem Volkswagen intenzivně pracujeme na vývoji alternativních pohonů. Octavia Green E Line je důkazem odborné kompetence pracovníků našeho vývoje v této perspektivní oblasti. Již nyní jsme dosáhli velkého pokroku a před námi máme jasný cíl: mobilitu bez emisí. Jako značka přitom profitujeme i ze široké kompetence největšího evropského automobilového koncernu Volkswagen.“
Octavia Green E Line vychází z modelu ŠKODA Octavia Combi. Svou modulární konstrukcí podlahy je sériový model ideálně vhodný pro montáž baterie, elektronické řídící jednotky a elektromotoru. Při vývoji přitom mohla ŠKODA také využít moduly koncernu Volkswagen. Elektromotor podává v trvalém provozu výkon 60 kW, maximální výkon činí 85 kW. Nejvyšší točivý moment o hodnotě 270 Nm je k dispozici již při rozjezdu, což je dáno charakteristikou pohonu. Tato agilita je ideální zejména v městském provozu. Octavia Green E Line akceleruje z 0 na 100 km/h za dvanáct sekund. Maximální rychlost je omezena na 135 km/h. Elektrickou energii čerpá Octavia Green E Line z moderního lithium-iontového akumulátoru s dojezdem 150 kilometrů. Baterie se skládá ze 180 jednotlivých lithium-iontových článků s celkovou energií 26,5 kWh, jeho hmotnost činí zhruba 315 kilogramů. Při brzdění motorem se energie do akumulátoru navrací.
Blok akumulátoru je umístěn pod střední a zadní podlahou a částečně i v zavazadlovém prostoru. Pro pasažéry je k dispozici pět plnohodnotných míst k sezení. Prostor pro
posádku je totožný s tím, který nabízí běžná Octavia Combi se spalovacím motorem.
Přepravní prostor vozu Octavia Green E Line není montáží akumulátoru takřka vůbec omezen. Zavazadlový prostor nabízí maximální objem 490 litrů.
Pokud se zásoba energie chýlí ke konci, je možno lithium-iontový akumulátor pomocí normované zásuvky jednoduše dobít. Při napojení na běžnou domovní síť 230 voltů trvá úplné nabití cca osm hodin. Je-li k dispozici napětí 400 voltů, zkrátí se doba nabití na čtyři hodiny.
Ekologická orientace vozu Octavia Green E Line ovlivnila také designéry společnosti ŠKODA. Studie je nalakována v odstínu perlová bílá. Chromované prvky na přídi, zádi a na kolech tvoří decentně elegantní akcent. Působivý barevný kontrast proti tomu tvoří jasně orámovaná tmavá plocha čelního skla a lesklá černá střecha vozu. Do střechy jsou integrovány tři velkoplošné solární moduly. V interiéru průběžně pokračuje jasná hra kontrastů z exteriéru. Kokpit v kombinaci světlých a tmavých odstínů působí velice moderním a svěžím dojmem.
Ekologické zaměření vozu v detailech doplňuje řada řešení za účelem úspory elektrické energie. Střecha s integrovanou fotovoltaickou skleněnou plochou poskytuje prostor pro získávání energie pomocí fotovoltaických panelů. V interiéru jsou běžné žárovky nahrazeny LED-diodami. Sdružený přístroj poskytuje informace o aktuálním výkonu, spotřebě a stavu nabití akumulátorů, takže řidič je neustále informován o spotřebě energie.
Už v průběhu tohoto roku plánuje ŠKODA vyslat na silnice testovací flotilu vozů Octavia Combi s elektrickým pohonem. Od testovací flotily automobilka očekává podrobné informace o praktické využitelnosti, spolehlivosti a bezpečnosti elektromobilů.