Škoda report . Škoda motorsport . Fotogalerie . Legislativa . Zajímavosti - perličky . Spy photos
ŠKODA vyrobila jedenáctimiliontý motor v historii podniku – agregát 1,4 TSI řady EA211. Agregáty se v Mladé Boleslavi vyrábí od roku 1899, nejprve pro motocykly, od roku 1905 pak pro automobily. V současné době sjíždí v hlavním závodě společnosti ŠKODA z linky moderní varianty motorů řad EA211 a EA111, o objemech 1,2 l a 1,4 l. Zhruba 3.600 zaměstnanců jich denně vyrobí až 4.400 kusů. Své know-how ve vývoji a výrobě motorů chce česká automobilka dále rozšiřovat.
„Vývoj a výroba motorů má ve společnosti ŠKODA bohatou tradici, jednu z nejdelších v celém automobilovém průmyslu,“ říká předseda představenstva společnosti ŠKODA Prof. Dr. h.c. Winfried Vahland. „Počet jedenácti milionů vyrobených agregátů od roku 1899 představuje 114 let českého strojařského umění ve vývoji a výrobě motorů. Toto know-how budeme v rámci Růstové strategie ŠKODA dále rozvíjet,“ dodává Vahland.
Jubilejním motorem je agregát 1,4 TSI výrobní řady EA211. Od konce roku 2012 vyrábí česká automobilka moderní varianty jednotek 1,2 TSI a 1,4 TSI, používaných v celém koncernu Volkswagen. Moderní zážehové motory s přímým vstřikováním paliva jsou určeny pro modely značek ŠKODA, Audi, Seat a VW. „Výroba motorů řady EA211 posiluje naši výrobní základnu v České republice a podtrhuje důležitou roli výroby společnosti ŠKODA v rámci koncernu Volkswagen,“ říká Michael Oeljeklaus, člen představenstva společnosti ŠKODA za oblast výroby a logistiky. Čtyřventilové čtyřválce TSI stanovují nové standardy ve věci energetické efektivity, odlehčené konstrukce a vysokého točivého momentu. Kromě toho vyrábí česká automobilka v současné době motory řady EA111.
V rámci Růstové strategie ŠKODA chce automobilka svou motorářskou kompetenci dále rozšiřovat. K tomu slouží mimo jiné i zřízení nového zkušebního centra motorů v rámci technického vývoje společnosti ŠKODA v Česaně, v blízkosti hlavního sídla společnosti v Mladé Boleslavi. Do tohoto centra investovala automobilka více než 34 milionů euro – je to největší investice, která se v současné době v České republice do oblasti vývoje vynakládá. Toto nové centrum bude disponovat mj. 15 motorovými zkušebnami o výkonech 250 až 400 kW. S ohledem na rostoucí požadavky při globálním používání motorů bude v novém centru možné vyvíjet agregáty pro nejrůznější trhy celého světa.
Výroba motorů v české automobilce začala v roce 1899. Čtyři roky po vzniku podniku, který se zpočátku zabýval výrobou jízdních kol, vybavili zakladatelé firmy Václav Laurin a Václav Klement poprvé jízdní kolo pomocným motorkem: vznikla takzvané motocykleta. Pro pohon dvoukolového vozidla se volitelně používaly jednoválcové motory o výkonu 1,25 a 1,75 koní. Vozidlo dosahovalo maximální rychlosti přes 50 km/h. To představuje počátek výroby motorů v hlavním sídle podniku v Mladé Boleslavi.
Start motorizace položil základ jedné z automobilek s nejdelší tradicí na světě. V roce 1905 vyvinuli Laurin a Klement pod názvem ‚Voiturette A‘ (z francouzštiny: vozík, malé auto) první automobil značky – poháněný vodou chlazeným dvouválcovým motorem o výkonu 7 koňských sil a zdvihovém objemu 1.100 cm3. Výkon motoru se v závislosti na konkrétní verzi na zadní kola přenášel pomocí řetězu nebo kardanové hřídele. Dalším milníkem ve výrobě motorů byla v prvních letech i výroba prvních osmiválců na světě v roce 1908. V roce 1924 vznikaly ve firmě Laurin a Klement z linky dokonce i letecké motory.
Také po fúzi se Škodovými závody v roce 1925 hrál vývoj motorů i nadále velkou roli. Ve třicátých letech se ŠKODA mimo jiné postarala o rozruch svým výkonným závodním vozem. Nejdůležitějším vývojovým krokem po druhé světové válce byl motor umístěný vzadu, zavedený v roce 1964. V roce 1987 se značka vrátila k motoru uloženému vpředu. Rozhodujícím impulsem pro moderní výrobu agregátů bylo spojení s koncernem Volkswagen v roce 1991.
Milníky ve výrobě motorů společnosti ŠKODA:
1899
› Laurin & Klement představují jízdní kolo s pomocným motorkem, zvané motocykleta. Motocykl dosahoval maximální rychlosti přes 50 km/h.
1905
› Pod názvem ‚Voiturette A‘ (francouzsky: vozík, malé auto) představila značka L&K první automobil podniku. Jeho motor byl vodou chlazený dvouválcový motor o výkonu 7 koňských sil a o objemu 1.100 cm3. Výkon motoru se v závislosti na konkrétní verzi na zadní kola přenášel pomocí řetězu nebo kardanové hřídele. I nadále se úspěšně vyrábí motocykly. Z linek sjíždí 19 různých typů jedno- a dvouválcových motorů i čtyřválcový motor CCCC 5HP. Tovární jezdec L&K Václav Vondřich vyhrál s dvouválcovým závodním strojem závod ‚Coupe International‘ ve francouzském Dourdanu, označovaný za první oficiální motocyklové mistrovství světa.
1908
› Motor FF – vzniklý spojením dvou čtyřválců typu F, je jedním z prvních osmiválcových motorů na světě. Zdvihový objem činil 4.900 cm3.
1924
› Na přání tehdejší československé vlády zahájila firma L&K výrobu leteckých motorů. Licenci na výrobu dvanáctiválcového motoru 12 CC získala od francouzského výrobce Lorraine-Dietrich.
1925
- Fúze se Škodovými závody v Plzni, největším tehdejším českým podnikem.
1931
- V podobě modelu 633 vyrábí ŠKODA jeden z nejlepších malých šestiválců své doby.
1933
- Motorsport: tři šestiválcové závodní vozy značky ŠKODA startují v závodě 1000 mil československých. Motory přesvědčují svou spolehlivostí a rychlostí.
1936
- S vozem Popular Sport ‚Monte Carlo‘ vybojovala ŠKODA druhé místo v Rallye Monte Carlo.
1964
- Premiéra motoru vzadu: Litrový motor se montuje do vozu ŠKODA 1000 MB a je nejmodernějším agregátem ve své třídě. Motor se vyrábí patentovanou metodou tlakového odlévání.
1987
- Konec éry vozů značky ŠKODA s motorem vzadu: Nová ŠKODA Favorit je moderním vozem s motorem vpředu.
1991
- Spojení s koncernem Volkswagen.
1997
- ŠKODA dodává první motor do koncernu Volkswagen: benzinový motor 1,0 l o výkonu 37 kW.
2001
- Zahájení výroby motorů 1,2 HTP (EA111)
2009
- Zahájení výroby agregátu 1,2 TSI (EA111)
2012
- Zahájení stavby nového zkušebního centra agregátů v Česaně
- Zahájení výroby nových agregátů 1,2 TSI a 1,4 TSI (Generace EA211).