CHIPTUNING je bezpečná cesta ke zvýšení výkonu Vašeho vozu?
Moderní automobily jsou vybaveny elektronickými řídicími jednotkami ECU ( E ngine C entral, U nit
= polovodičová pamět typu EPROM, mezi tunery známější jako chip
), které ovlivňují vstřikované množství směsi a řídí zapalování v závislosti na provozním stavu motoru. Výrobci automobilů jsou nuceni sestavovat tyto řídicí programy podle určitých kritérií a se značnými rezervami. Jednoduše řečeno - automobil, který sjede z výrobní linky, musí fungovat stejně dobře v extrémně teplých i extrémně chladných klimatických podmínkách. Proto je datové pole sériového programu dostatečně široké a musí zohledňovat celou řadu i dalších aspektů (např. nekvalitní palivo atd.).
V důsledku toho je pak ovšem výkon motoru Vašeho vozu využit na cca 60-70 % svých možností. Tento fakt se však dá vcelku snadno a bezpečně změnit, a to úpravou dat uložených v paměti řídicí jednotky, tzv. chiptuningem . Cílem chiptuningu je optimalizovat charakteristiky sériově používaného programu a "ušít" je pro Vaše podmínky přesně podle typu Vašeho motoru a sériového programu řídicí jednotky.
Včem Chiptuning spočívá
Jedná se o výměnu tzv. EPROM paměti, tedy elektronického paměťového bloku se sériovým programem, za totožný eprom s programem modifikovaným.
Naším hlavním úkolem je upravit charakteristiky vstřikování, zapalování, poměru vzduchu a paliva a využít kvalitního benzinu s vyšším oktanovým číslem. V případě turbomotorů se zároveň zvyšuje plnící tlak turbodmychadla. Navíc může být u některých vozidel posunuta nepříjemně pociťovaná horní hranice maximálních otáček motoru a samozřejmě také omezovač maximální rychlosti.
Tyto změny v softwaru pouze optimalizují charakteristiky sériového programu, nejedná se v žádném případě o mechanický zásah do motoru.
Upravená řídicí jednotka komunikuje se servisní diagnostikou naprosto stejně jako sériová a úpravu v servisu rozpozná jen skutečný odborník podle naměřených změn u některých upravených parametrů.
Co vám chip tuning přinese
nárůst výkonu okolo 6-11 % a nárůst točivého momentu okolo 10-14 % u amosférických zážehových motorů
- nárůst výkonu a točivého momentu o přibližně 20-35 % u přeplňovaných motorů (a to díky vyššímu tlaku turbodmychadla)
- zvýšení kroutícího momentu s výrazně lepší charakteristikou v nízkém a středním rozsahu otáček
- zachování či snížení spotřeby pohonných hmot o 8 - 18 %
- zachování limitu čistoty výfukových plynů dle platných norem Evropské unie
- zachování hodnot životnosti motoru a jeho příslušenství.
Power -box
Toto je obecný název pro "krabičku", která umí to samé co upravený procesor. Je plná elektroniky, ale nezasahuje do citlivých systémů, jako je například tlak vzduchu apod., čímž zajišťuje zvýšení výkonu motoru bez rizika. Cena zařízení "Powerbox" ve světě je přibližně 800 až 1500 EUR.
Jedinečnou výhodou tohoto systému je možnost jeho vypnutí, nebo odinstalování, například při prodeji vozu. "Powerbox" se díky své kvalitě stává ve světě velmi oblíbenou úpravou.
Dnes bohužel existuje mnoho neznačkových - neoriginálních výrobců, kteří napodobují, či kopírují originální výrobce (Alpine, Weiss, P-Box, Racingbox, Powerbox). Takto pravděpodobně vznikl i veřejně velmi propagovaný typ "Powerboxu" pro motory PDI od koncernu VW. (Ten má dle našeho názoru pravděpodobně za účel především pošpinit systém úpravy motoru při použití "Powerboxu", a to asi hlavně z konkurenčních důvodu u ostatních úpravců.)
Tento typ zařízení totiž obsahuje pouze odporem zaslepený drát, krabičku a dva konektory. To vše slouží pouze k úpravě teploty paliva, díky čemuž si řídicí jednotka myslí, že motor je stále studený a dodává mu bohatší směs. To zajistí zhruba navýšení výkonu o 4 až 5 kW, ale nic víc...
Tento rádoby "Powerbox" považujeme za podvod, jelikož jeho výrobní cena je cca 250 Kč. Zvýšení výkonu je téměř neznatelné a navíc poněkud s úsměvem můžeme dodat, že v ČR, Německu i Rakousku jej můžete koupit za přibližně 5 000 Kč.
Existují ještě i jiné typy zařízení "Powerbox", které jejich výrobci takto pouze nazvali, ale s pravým "Powerboxem" nemají kromě názvu nic společného...
Podívejte se, jak vlastně takový rádoby "Powerbox" uvnitř vypadá.Obrázky nepotřebují komentář a najdete je na adrese http://obd.ec.cz/powerbox
Otázky, které si určitě položíte
Jaký vliv má chiptunig na spotřebu paliva?
Novými parametry datových polí řídící jednotky se zvýší točivý moment motoru. Jeho zvýšení vždy znamená snížení spotřeby paliva.Proto při stejném stylu jízdy jako před tuningem se spotřeba paliva nezvýší, naopak u většiny automobilů se ještě sníží o cca 2 - 3%, dokonce u vozidel s turbodmychadly o ještě vyšší hodnoty. Samozřejmě v režimu jízdy, kdy využíváte zvýšený výkon motoru je spotřeba vyšší, protože platí vyšší výkon = více paliva.
Jak rozlišit kvalitní chiptuning od amatérského?
V době, kdy se každý vyhlašuje za odborníka je velice těžké určit kdo jím skutečně je a kdo ne. Podle nás není důležité v jakých luxusních prostorách to děláte, ale je důležité k jakým úpravám na řídicí jednotce dochází a jakého hodnoty jsou do řídicí jednotky dávané. Co se týká slibovaných parametrů, nepřikládejte jim velký význam, protože slíbit se dá cokoliv :-) Rozhodující je subjektivní pocit, či profesionální test motoru na motorové brzdě. Zde jsou určité zásady, jak oddělit zrno od plev:
- Zjistěte si jakým způsobem firma upravuje řídicí jednotky a jaké vozidla upravuje. Většina firem totiž upravuje jen některé řídicí programy a co je hlavní, řeší to výměnným způsobem. Je třeba si ovšem uvědomit, že i řídicí jednotky motorů procházejí určitým vývojem (jen Škoda Felicia 1,6 má minimálně 3 verze) a proto není vždy vhodné zaměňovat řídicí programy. Správně by se měl modifikovat ten řídicí program, který je ve vozidle. To Vám ale udělají jen ve firmách, kde mají zakoupený ne zrovna laciný program. Firmy, které mají zakoupený tento program umí z pravidla modifikovat 99% vozidel s řídicí jednotkou.
- Rozhodnete-li se upravit Vaše auto výměnou řídicí jednotky, požádejte prodejce, aby Vám ukázal jak vypadá upravená řídicí jednotka. Podívejte se hlavně na připájení nového chipu (i při nejlepší práci je to trochu viditelné). Řídicí jednotky, kde jsou chipy připájené škaredě nebo dokonce je chip zalitý černou neidentifikovatelnou hmotou, nedoporučujeme kupovat. Většinou je pod touto hmotou zakrytá škaredá práce.
- Zjistěte, zda firma umožňuje v případě Vaší nespokojenosti návrat do původní stavu. Většina firem, které pracují výměnným způsobem, má s tímto problém a většinou Vám vrátí "nějakou" jinou řídicí jednotku. Každý řídicí program má své checksum - kontrolní součet řídicího programu. Změnou řídicího programu se změní i checksum. Pokud jsou v sériově vyráběném autě Škoda Felicia 1,6 3 různé programy, jsou tam i 3 různé checksum. Žádejte, aby Vám prodávající ukázal či checksum řídicí jednotky, kterou Vám vrací je shodný s původní hodnotou. Samozřejmě, že tunovaný chip nemá shodné checksum. Podle nás by měl chip být uložený v pouzdře, které umožňuje rychlou výměnu řídicího chipu za jiný či původní.
- Zjistěte, zda-li je možná změna nebo úprava řídicího programu. Firma, která vám v tomto neumí vyhovět, většinou jednotky neupravuje, jen s nimi obchoduje.
Jak se projeví změna řídicího programu na vozidle?
Při interaktivním způsobu programování se při zachování veškerých exhalačních předpisů a životnosti, zvýrazní ty parametry, o které má klient zájem. Výkon je možné zvyšovat v určitém rozpětí +10% při atmosférických motorech a podstatně víc při turbo motorech +30%. Automobil je podstatně pružnější, lépe zrychluje, dosahuje větší maximální rychlost. Maximální rychlost je však do značné míry závislá od celkového zpřevodování vozidla.
Škoda Fabia 1.4 MPU má výkon 50 kW. Z těchto údajů vyplývá, že vozidlo dosahuje maximální rychlost 162 km/h na 5 převodovém stupni při otáčkách motoru 4600. Vidíme, že motor už nemá dostatek výkonu na překonání jízdních odporů, aby mohl dosáhnout teoretickou maximální rychlost 176 km/h při 5000 otáčkách. Při 4600 otáčkách dosahuje motor podle výkonové charakteristiky výkon cca 48 kW z tohoto výkonu potřebuje:
- na překonání odporu vzduchu 36,5 kW
- na překonání valivého odporu pneumatik 6,5 kW
- na ztráty v převodovém mechanismu 4,8 kW
Pokud byste chtěli dosáhnout rychlost 176 km/h, potřebovali byste, aby měl motor následující výkon:
- na překonání odporu vzduchu (hodnota roste exponencionálně) 45 kW
- na překonání valivého odporu pneumatik 6,5 kW (hodnota se se vzrůstající rychlostí významně nemění)
- na ztráty v převodovém mechanismu 4,8 kW (hodnota se se vzrůstající rychlostí významně nemění)
To je dohromady 56,3 kW. Na tuto hodnotu musíme minimálně zvýšit výkon motoru, aby vozidlo dosáhlo za ideálních podmínek rychlost 176 km/h při cca 5000 ot./min.
Proč podobné nastavení nedodává výrobce?
Určitě to není proto, že by to motoráři dané firmy neuměli. Největší podíl na tomto omezování parametrů má marketing automobilky. Například motory 1,3 l 40kW a 50kW používané pro Felicii se od roku 1998 od sebe lišily pouze vačkovým hřídelem a softwarem řídící jednotky. Motory 1,8 T 110kW a 1,8 l T 132kW v Octaviích a Octaviích RS od sebe lišily softwarem a několika mechanickými částmi
turbo, privod vzduchu, intercooler..
, motory 1,9 l 66kW a 81kW od modelového roku 2002 navíc odlišují jen jiné vstřikovače.
Filozofie je jednoduchá: my vyrobíme ve velkých sériích relativně lacino stejné motory a Vy pokud chcete větší výkon, tak si připlaťte! O některých dalších zájmech se raději nebudeme rozepisovat…
POZOR:
Neodborně provedená úprava končí v lepším případě špatnými jízdními výkony, v horším případě však dochází k poškození motoru a jeho mechanických částí.
A proto - svěřte své auto do rukou pouze profesionálům.
Výsledek neodborně provedené úpravy propálené písty:
Informace byly čerpány ze stránek firem zabývajících se chiptuningem.
Fotky a některé informace čerpány z http://www.cimbu.cz
[ nahoru ]
[ zpět ]
|