Chvalozpěv Petra Bendla, aneb pochval se sám
Příslovečných sto dní hájení po nástupu má politik či manažer
k tomu, aby se mohl podrobně seznámit s problematikou řízené
organizace, o níž sice před svým nástupem leccos věděl, ale pohled
zevnitř je samozřejmě úplně jiný.
Už
při svém příchodu na Ministerstvo dopravy Petr Bendl věděl, že si o
jakémkoli hájení může nechat jen zdát – a přestože se oněch sto dní
později ukázalo jako bezmála celá doba, která mu byla ve funkci
dopřána, podařilo se je místo detailního seznamování s problematikou
naplnit aktivní činností a celou řadou strategických i jednorázových
rozhodnutí, především směrem k zlepšení financování dopravních služeb i
výstavby infrastruktury, a také směrem k bezpečnosti silničního provozu.
Petr
Bendl přišel na ministerstvo s tím, že naváže na dobré kroky svého
předchůdce a promítne do práce tohoto úřadu a svých záměrů zkušenosti
z komunální a regionální politiky. Ta se totiž ze své povahy vyznačuje
bezprostředním kontaktem s reálným světem a konkrétními problémy.
Jejich řešení musí přitom přijít co nejrychleji. Petr bendl věří, že se
v jeho rozhodnutích ve funkci ministra tato dobrá zkušenost odrážela.
Koncepční kroky a rozhodnutí Petra Bendla:
- nastartoval
práce na vytvoření podmínek pro konkurenční prostředí na železnici –
připravuje se první výběrové řízení na provozování dálkové železniční
dopravy, připravovaný vládní zákon o veřejné dopravě stanoví přesné
podmínky pro poskytování služeb na železnici - zrušil tendr na
zajištění údržby a oprav vybraných součástí železniční dopravní cesty –
především kvůli nejistotě, zda výsledná zakázka v předpokládaném objemu
36 miliard korun bude schopna pokrýt vyváženě a v plném rozsahu všechny
potřeby železniční infrastruktury, a to zejména s přihlídnutím
k aspektu bezpečnosti - úspěšně řídil Radu ministrů dopravy EU a
přispěl k významným úspěchům českého předsednictví – společné dohodě na
Leteckém a Silničním balíčku - zajistil chybějící prostředky na
posílení oprav silniční infrastruktury, na klíčové dopravní stavby (D47
a Pražský okruh), na zajištění správy železniční cesty a na
probíhajících stavby drážní infrastruktury v celkové výši 8,35 mld. Kč - přispěl k převedení živé dopravní cesty na SŽDC
-
v souvislosti s ekonomickou krizí prosadil snížení odměn top
managementu v ČD a v dalších státem vlastněných firmách v rezortu o 10
až 15% - akceleroval přípravu hybridního systému zpoplatnění všech tříd komunikací v ČR
- v souvislosti s ekonomickou krizí se postavil proti rozšíření zákazu víkendové jízdy kamionů na celý rok
- v zájmu udržení a posílení investic do budování dopravní infrastruktury odmítl zavedení šrotovného
- sjednotil aktivity v oblasti bezpečnosti silničního provozu pod jeden odbor komunikace s veřejností
Výsledky českého předsednictví:
- úspěšně řidil Radu ministrů dopravy EU
-
přispěl k významné dohodě o Leteckém a Silničním balíčku - oba soubory
směrnic přitom představují zřetelnou úsporu finančních prostředků pro
jednotlivé členské státy a přinášejí nesporné zlepšení podmínek pro
dopravce
Jednotlivé počiny:
- zasadil
se o to, aby železniční přejezdy v ČR byly v zájmu větší bezpečnosti
očíslovány – SŽDC očísluje přejezdy ve své správě nejpozději do 31.
července 2009 - nařídil obnovení vodorovného značení na téměř
2000 km dálnic, rychlostních komunikací a silnic I. třídy, přičemž bude
ŘSD věnovat zvláštní pozornost přechodům pro chodce, na opatření
uvolnil SFDI 100 mil. Kč - rozhodl o liberálnější a rozumnější
podobě připravované vyhlášky o povinné výbavě, která nebude obsahovat
řadu diskutovaných novinek – hasící přístroj, pásmo či sprej na
vyznačení dopravní nehody - zadal vytvoření takových
legislativních a administrativních podmínek, které umožní efektivní
dynamické vážení nákladních automobilů na všech třídách komunikací - jednáním s Odborovým sdružením železničářů odvrátil v březnu hrozbu stávky na železnici
- zadal přípravu takové legislativní normy, která umožní vydávaní registrační značky vozu „na celý život“
- otevřel další jednání s MŽP v zájmu co nejrychlejšího splavnění Labe v plavebním stupni Děčín
- posílil kampaň „Nemyslíš – zaplatíš!“ o projekt „Nezvratné osudy“
Heslo politika: samochvála a peníze nesmrdí :-)
A jak hodnotíte tohoto ministra dopravy vy?
Napište do diskuze pod článek.
Autor: Petr Bendl