Tisíc kilometrů českých dálnic za 1000 korun
Tento týden bude velkou silniční událostí pro celou Českou republiku. Ředitelství silnic a dálnic ČR totiž v sobotu otevře tisící kilometr dálniční sítě.
Stane se tak u příležitosti zahájení provozu na novém úseku dálnice D47 z Ostravy Rudná do Bohumína. Významnému okamžiku budou přítomni vrcholní představitelé české politické reprezentace, zástupci kraje, města, stavebních společností a samozřejmě investora.
„Od prvního prosince 2007 bude v provozu v České republice 646 kilometrů dálnic a 356 kilometrů rychlostních silnic. Při součtu dojdeme k číslu 1002. To je prolomení významné hranice,“ říká generální ředitel ŘSD ČR Alfred Brunclík. V samém závěru roku přibude ještě 7 kilometrů na dálnici D3, letošní přírůstek činí 50 kilometrů na celkem 1009 kilometrů.
Nejdelší komunikací je v České republice jednoznačně dálnice D1 z Prahy na Moravu v celkové délce 264 kilometrů v provozu, výhledově dosáhne délky 377 km a spojí Prahu, Brno a Ostravu. Následuje dálnice D5 z Prahy do Rozvadova v délce 151 kilometrů, v budoucnu jí ale překonají dálnice D3 a D11 do jižních a východních Čech v délkách 172 a 154 kilometrů. Nejdelší rychlostní silnicí bude potom R35 ze severních Čech na severní Moravu, která je plánována přibližně v délce 258 kilometrů.
Dalších 1171 kilometrů dálničních komunikací zbývá dokončit. Patří sem především dálnice D3 z Prahy do Českých Budějovic a dále na hranici s Rakouskem, Pražský okruh nebo rychlostní silnice R35.
Po dokončení všech dálnic a rychlostních silnic bude mít Česká republika celkem 2180 kilometrů dlouhou síť komunikací dálničního typu (podle současných plánů). V současné době se zároveň uvažuje o převedení vybraných rychlostních silnic na dálnice.
Přesné délky dálnic a rychlostních silnic v přípravě a v provozu upřesňuje následující tabulka (stav ke konci roku 2007):
v provozu |
D1 |
Praha – Brno – Vyškov – Vrchoslavice a Ostrava – Bohumín |
264 |
D2 |
Brno – Břeclav – Slovensko |
61 |
D3 |
Mezno – Tábor |
15 |
D5 |
Praha – Plzeň – Německo |
151 |
D8 |
Praha – Lovosice a Řehlovice – Německo |
78 |
D11 |
Praha – Hradec Králové |
84 |
R1 |
Pražský okruh, východní a západní části |
17 |
R4 |
Praha – Příbram a křižovatka Nová Hospoda I/20 |
33 |
R6 |
Pavlov – Nové Strašecí, Karlovy Vary průtah a Kamenný Dvůr – Cheb |
38 |
R7 |
Praha – Slaný |
17 |
R10 |
Praha – Mladá Boleslav – Turnov |
71 |
R35 |
Liberec – Turnov a Mohelnice – Olomouc – Lipník n. B. |
78 |
R46 |
Vyškov – Olomouc |
37 |
R48 |
Obchvat Bělotína a Frýdek-Místek – Český Těšín |
22 |
R52 |
Brno – Pohořelice |
20 |
R55 |
Úsek u Olomouce a u Otrokovic |
4 |
R56 |
Ostrava – Frýdek-Místek |
12 |
R63 |
Bystřany (Teplice) – Řehlovice (D8) |
7 |
Celkem |
1009 |
v přípravě |
D1 |
Vrchoslavice – Hulín – Přerov – Lipník n. B. – Ostrava a Bohumín – Polsko |
112 |
D3 |
Praha – Mezno a Tábor – České Budějovice – Rakousko |
157 |
D8 |
Lovosice – Řehlovice |
16 |
D11 |
Hradec Králové – Trutnov – Polsko |
70 |
R1 |
Pražský okruh, severní a jižní části |
66 |
R4 |
Příbram – křižovatka Nová Hospoda I/20 |
53 |
R6 |
Praha – Pavlov, Nové Strašecí – Karlovy Vary průtah, Karlovy Vary – Kamenný Dvůr a Cheb – Německo |
128 |
R7 |
Slaný – Chomutov |
64 |
R35 |
Turnov – Hradec Králové – Moravská Třebová – Mohelnice |
180 |
R43 |
Brno – Moravská Třebová |
78 |
R48 |
Bělotín (D47) – Frýdek-Místek |
52 |
R49 |
Hulín – Zlín – Slovensko |
69 |
R52 |
Pohořelice – Mikulov – Rakousko |
33 |
R55 |
Olomouc – Přerov – Hulín – Břeclav |
93 |
Celkem |
1171 |
|