Máme Octu z Dánska - třetí díl
3a. Jedu si pro auto – dělostřelecká příprava
Dovolil jsem si bod 3. rozdělit na dvě části neboť je toho moc a navíc to tak bude ještě napínavější
Dnes budu referovat o tom, co přímo předcházelo mému vejletu do Dánska – tedy zjišťování konkrétních informací jak na to = zkrátka jsem prováděl DATA MINING
Jaká měna?
DKK – asi nejvýhodnější kvůli kurzu, ale je to přeci jen exotika – i největší směnárny (Praha) mě buď poslali do …. nebo to odhadovali na několik týdnů (a ještě bez záruky), než dají takovou částku dohromady. A to vrcholila letní turistická sezóna! Nemluvě o tom, kam by se za tu dobu mohl pohnout kurz, protože se vždycky stanoví až k datu směny, žádná fixace předem. Jedinou rychlou možností je (snad) založení devizového spořícího účtu v DKK a převést tam bezhotovostně prachy v CZK dle kurzu banky, výhodnost nechť si každý posoudí sám
EUR – placení v Dánsku OK, hotovost OK, mám jen info, že někde to řeší složením hotovosti na účet přímo v dánské bance dealera
Ale je to dvojí konverze: CZK/EUR/DKK - ztráta několik tisíc Kč, kurz DKK/EUR je fixovaný s malým oscilačním pásmem, střed je kolem 7,46
Já se rozhodl pro EURO v „arabských“ směnárnách v Praze – vždy nejlepší ceny (ale pozor, mění je online dle vývoje trhu), lze dohodnout individuální kurz, konverze většího objemu bez problémů – jeden telefonát a následně jedna návštěva
Jaké dokumenty sebou?
Je to až překvapivě jednoduchý a správně by to mělo platit obdobně v celé EU. U FO stačí pro osvobození od dánského DPHčka a jejich ekolog.daně PAS a POTVRZENÍ O TRV. POBYTU (mimo Dánsko) vystavené na radnici. Já osobně jsem si zažádal o „Výpis údajů z informačního systému“, info třeba zde:
http://www.mvcr.cz/docDetail.aspx?docid=21...amp;doctype=ART
a pak to nechal úředně (=soudním překladatelem) přeložit do AJ. Rychlé, jednoduché, víc nebylo třeba, žádná kauce na DPH.
Jakého dealera ?
Tak tady bych se trochu rozepsal, neboť zde je zakopán pes. Už dopředu jsem měl informace, že to nebude jednoduché. Postupně jsem se snažil emailem kontaktovat snad všechny dealery v Dánsku ( kolem 50 mailů) a výsledek byl
KATASTROFÁLNÍ
! Totální ignorování mých dotazů, žádná odpověď,prostě nic… až… až na jednoho . Říkejme mu Dán. Napsal mi odpověď jednou větou ve stylu: cena je tolik a tolik, přijeďte, vyřešíme detaily. Možná své ukvapenosti později litoval, protože na mé doplňující otázky už nereagoval a několik týdnů dělal mrtvého brouka.
V této fázi jsem to už chtěl celé vzdát. Asi jako většina lidí přede mnou, co se dostala až sem. Zkusil jsem tedy v zoufalství změnit taktiku… a vyšlo to! Sice následná „komunikace“ byla jen pro opravdu trpělivé povahy - odpovědi jednou větou, navíc jen na některé otázky, občas jsem musel daný dotaz položit několikrát a ještě urgovat odpověď, párkrát se na delší dobu odmlčel … Ale postupem času jsem Dána dokázal přesvědčit, že to myslím vážně a nejsem mailový prudič, co jen doluje informace a žádný kšeft z něho nebude.
Samozřejmě jsem nechtěl všechno nechat na jedný kartě a občas jsem obeslal i další dealery. Ale ani můj mail ve formě: všechno znám, všechno vím, prachy a dokumenty mám připravený, příští týden jedu do Dánska, co máte na skladě? neuspěl…
naprosto ŽÁDNÁ odpověď.
Mám k tomu 2 teorie, vyberte si:
1. Škodovka / její dánský importér „zakázal“ dealerům komunikovat se zahraničím, aby tak ztížil reexport ze země
2. dánští prodejci obecně jsou tak zavalení a znechucení takovými dotazy z ciziny, že je prostě ignorují a vůbec neřeší
Tak asi takhle jsem si „vybral“ svého dánského prodejce Škodovky...
Slibuju, že v další části si pro to auto už opravdu pojedu…
Autor: singlir01
Předchozí díl: 1. PROČ ZROVNA DÁNSKO