O1 Interier . O1 Exterier . O1 Motor . Autohifi . O2 Interier . O2 Exterier . O2 Motor .O3 Návody. Škoda Fabia . Technologie . Modely Škoda
Výměna tlumičů, kulových čepů a silentbloků
1.Vyskrutkovat maticu tlmica kluc 21 a imbus 7 alebo 6, su dva typy
2.Odpojit stabilizator
3.Vyskrutkovat skrutkus matkou na objimke tlmica
4.Vlozit rozperu do objimky, inac to pojde velmi tazko,sirka 8 mm
5.Pri pravej strane vytocit kolesa do lava inac to von nevyberies
6.Stlacit pruzinu
7.Vyskrutkovat matku
8.Vybrat lozisko tlmica
9.Nasadit pruzinu manzetu lozisko a opak demontaze namontovat.Objimku tlmica dobre pomastit lahsie to tam skoci .Je lepsie tam dat tlmic a potom ist na spodne rameno.
10.Povolit matku guloveho capu ramena
11.Tupym sekacom vyrazit gulak.
12.13 odskrutkovat sruby ramena,pri silentbloku je zhora kontra matka
14.Rameno
15.Demontaz siletbloku podpacenim a znicenim , inak to neide
16.Nalisovat novy silentblok, pozor vystupkami hore a sipkami na znacku na ramene
17.Vyskrutkovat gulak a vymenit
Poskladat opacne ako demontaz , urobit podobne aj druhu stranu a dat nastavit geometriu.
Cas demontaze a montaze jednej strany cca dve hodiny v pohodovom tempe aj s foto.
Autor: IVAN Bardejov
Tak pár rad pro odvážné co
Tak pár rad pro odvážné co mají Fabii...
Je to dost podobné a vše zní jednoduše. (Dělal jsem jen horní uložení tlumiče...)
Povolit šroub na objímce těhlice - hrůza. Šroub i matka zarezlá jako prase. Jde to velmi těžko. Ve šroubu nějaký 12ti hran (fabia 1, 2002), pasuje do toho imbus 11 (vypiloval jsem si 12ku) ale asi se protočí. Jde to hasákem nebo sikama podržet.
Povolit spojovací tyčku stabilizátoru - další morda. Matka tak kouslá že to vubec nešlo. V čepu tyčky je torx 30 na přidržení a já ukroutil bit a matka se ani nehla! Musel jsem ji uřezat. Ale je to běžná M10 samojistná matka s plastovou vložkou. Musí se pak zvednout předek i na druhé straně jinak stabilizátor tlačí na tyč a nejde vyndat.
Stáhnout těhlici z tlumiče - bez roztahováku nejde těhlice dolů vubec. Zkoušel jsem to páčit šroubovákama, dva jsem zlomil a narazil si přitom ruku že bych do toho kopl...
Ubrousil jsem dvě plošky na imbusáku 8 tak aby proti sobě měly cca 5,5-6 mm, pak jde zasunout do drážky, otočením o 60° zaskočí na nevybroušených 8 mm a tím dostatečně roztáhne těhlici a tlumič vyjede jak po másle. Bez tohodle není šance.
Další morda je vůbec tlumič z těhlice vyndat. Nebát se po tom třísknout. Jde to úplně na milimetry. Ideálně si ho jednou stranou nahnutím celé těhlice trochu vysunout na jedné straně a pak doufat že po povolení horního uložení půjde ven. To je nejjednodušší část. Tři šrouby na tlumiči jdou lehce.
Bohužel pak příjde povolení horní matky tlumiče. Imbus 7 není moc častý a hlavně matka je 21 a je na ní potřeba zahnuté očko a nebo si na ořechu goly vybrousit plošku na klíč. Samozřejmě bez stahováku pružin není šance...
Sečteno a podtrženo 5 hodin práce (a to jen blbý tlumič!), zničené nářadí + nutnost si udělat pár spešl kousků a nutný mít stahovák pružin.
Pokud to neděláte vyloženě často ale třeba úplně poprvé jako já, nepočítejte s časem tak krátkým jako určitě šikovnější autor. Ale opravdu je to na půl dne a to neberu další práci se silentblokama a podobně a po své zkušenosti bych se raději obrátil na servis. Udělat to jde ale je to fakt morda.
Pokud se Ti protáčí svislý
Pokud se Ti protáčí svislý šroub zadního silenbloku, tak je nutno nasadit shora klíč č. 19 na matici.
Zdravim. Nevim co mám dělat.
Zdravim. Nevim co mám dělat. Chtěl jsem vyndat rameno a na obou stranách,u tech gumových válečků se mi protáčí šroub. Neví někdo,co s tím?
vyrezat :)
vyrezat :)
Dobrý den, nebyl by tu někdo
Dobrý den,
nebyl by tu někdo kdo by nám mohl vyměnit tlumiče?Materiál bychom si koupily.Jsme z Prahy.moc děkuji
zdar ,kdyš bych chtěl měnit
zdar ,kdyš bych chtěl měnit jen oba silentbloky asi by to nešlo na autě,a jestli kulák vyndat ze třech šroubů a nebo jak je popsáno výše díky
Chlapy potřebuji
Chlapy potřebuji poradit,dneska jsem měnil ty (puky) na ramenech a i ty gumové objímky na stabíku vše šlo o.k. ale po namontování jsem to jel projet a něco mi lupe od nápravy jako by penkalo péro nebo něco takového od LP kola ,nevíte kde bych mohl udělat chybu,před výměnou to nědělalo díky Roman Ostrava.
Tak už jsem na to přišel ten
Tak už jsem na to přišel ten puk na LP kole je v tom rameni volný,tak že po něm to rameno jezdí nahoru a dolů a dělá ty zvuky,po demontáži jsem ho normálně vytlačil prsty ven,budu ho muset pojistit zavařením třemy plocháčky (natvrdo) aby nevyjížděl ven.
Nove kulaky TRW maji
Nove kulaky TRW maji vychytavku: neprotaci se :) mimochodem, vysvetli mi nekod, proc se tam davaji kulaky a ne normalni "valcove" cepy? potrebuejme preci pohyb jen v jedne ose.
Nemáš pravdu - při
Nemáš pravdu - při propérování už to v jedné ose není! Neboj, konstruktér nebyl blbec.
Btw. každý nový kulák se
Btw. každý nový kulák se neprotáčí, protože je prostě dostatečně tuhý. Velkou silou se ale protočit musí, jinak by se při prvním pokusu stočit kola do rejdu, čep ulomil či vykroutil ;-). Konus jádra čepu má samosvorný úhel a utažením matky v těhlici drží, protáčet se tedy může jedině jádro čepu v jeho pouzdře. Byť u nového čepu to jde tak těžko, že pohodlně našroubuješ matici, i když čep ještě nezaklesl v těhlici.
Nic proti, ale někdy teda žasnu, jací chytrolíni spravujou auta :-D
To se pleteš. Jeden pohyb je
To se pleteš. Jeden pohyb je otáčivý, natáčením do rejdu se těhlice i s jádrem kulového čepu otáčí v pouzdře kulového čepu. Druhý pohyb je kývavý - při pružení se mění úhel, který svírá těhlice s ramenem - jak bys takové spojení chtěl řešit válcovým čepem??
Krom toho válcové čepy se využívají k přenosu sil zřídka kdy, jelikož přenáší jen radiální síly, axiální síly (tzn. ve směru osy čepu) přenášet nemohou, pokud ano, tak jen malé síly, navíc z montážních důvodů bude v axiálním směru vždycky nějaká vůle, která by při axiálním zatížení způsobovala klepání.
proc by to jako jinak neslo
proc by to jako jinak neslo jako silentblok z toho ramene jde jednoduse treba vylisovat a sundavat matku z cepu zbytecne stejne u vetsina to moc nejde rozdelavaji se ty 3 srouby
pravý tlumič prostě nejde
pravý tlumič prostě nejde vydělat ať dělám co dělám...
Chlapi, ještě nez to auto
Chlapi, ještě nez to auto zvedne na hveru a sundate kolo, tak si na hoře podložte tu misku (myslím tím misku na PP kole), potom tlumič krásně vytáhnete a nebudete muset u toho vyjmenovat všechna vyjmenovaná slova :D
Pravej se dělá blbě. Na této
Pravej se dělá blbě. Na této straně je silnější poloosa a opře se při stlačení ramene doů o nápravnici. Máš dvě možnosti:
1.: Buď vyhodíš náboj z kuláku ramene, pak ti půjde náboj níž a tlumič sundáš
nebo
2.: vyheveruheš převodovku, aby byla výš než normálně a rameno se mohlo víc vyklonit.
Vstekal jsem se u toho docela dlouho, než mi to došlo... chybí tam asi 10 mm...
PS: Lepší je vyheverovat převodovku, sundáním kuláku ze třech šroubů se rozhodí geometrie, která se normálně při výměně tlumice dělat nemusí...
Je ještě něco na co si dát
Je ještě něco na co si dát pozor?
az udelas tlumice tak si
az udelas tlumice tak si udelej i geometrii