Škoda report . Škoda motorsport . Fotogalerie . Legislativa . Zajímavosti - perličky . Spy photos
- Bestseller značky ŠKODA: Od roku 1996 se prodalo více než 3,7 milionů
vozů Octavia první a druhé generace
- Na celosvětových prodejích ŠKODA AUTO se Octavia v roce 2012 podílela
44 procenty
- Symbol transformace středoevropské značky ve světového výrobce
Novodobá Octavia představuje pilíř úspěchu společnosti ŠKODA AUTO. Během uplynulých 17 let se jméno této modelové
řady stalo symbolem růstu mladoboleslavské značky v České republice i na mezinárodních trzích. Jen za prvních jedenáct měsíců roku 2012 se Octavia podílela na celosvětových prodejích automobilky přibližně 44 procenty.
Octavia je prvním modelem, který byl v Mladé Boleslavi kompletně vyvinut po vstupu automobilky ŠKODA do koncernu Volkswagen. Model, představený veřejnosti v roce 1996, odstartoval transformaci podniku – ze středoevropského výrobce v automobilku se světovou působností. Během následujících 16 let bylo na celém světě prodáno 3,7 milionu modelů Octavia – to odpovídá přibližně 41 % celkového odbytu značky v tomto období. Model ŠKODA Octavia proto právem považujeme za bestseller značky s více než 117letou historií.
„Se startem modelu Octavia v roce 1996 začala značka silně růst,“ říká předseda představenstva ŠKODA AUTO Prof. Dr. h.c. Winfried Vahland. „Naše dosavadní úspěchy by bez tohoto modelu nebyly myslitelné. Tímto vozem dostala ŠKODA AUTO rozhodující impuls na cestě vpřed. Už více než 16 let je Octavia synonymem hodnot naší značky a pilířem našeho úspěchu. Ztělesňuje ideál rodinného vozu a přidává k němu něco navíc: je nadčasově elegantní, kvalitně zpracovaná a současně maximálně prostorná; příkladnou funkčnost zvyšuje řada „Simply Clever“ detailů; vyspělá technika jde ruku v ruce s vynikajícím poměrem ceny a nabízené hodnoty. Filozofie modelové řady Octavia klade důraz na uspokojování reálných potřeb zákazníků, nikoliv na líbivou demonstraci technického potenciálu značky. Toto všechno jsme brali v potaz, když jsme navrhovali třetí generaci modelu Octavia. Dali jsme si za úkol náš bestseller udělat ještě lepší. Výsledkem je třída sama pro sebe: nejlepší Octavia všech dob.“
Od své premiéry na podzim roku 1996 přesvědčuje Octavia odbornou i laickou veřejnost svou všestranností, funkčností, prostorností, hospodárností, nadčasovým designem vynikajícím poměrem ceny a nabízené hodnoty. To, co v polovině devadesátých let začalo jednou verzí karoserie – liftbackem, se postupem času vyvinulo v jednu z nejúspěšnějších modelových řad na světě. S třetí generací modelu Octavia chce česká automobilka na úspěšnou historii svého bestselleru navázat.
Octavia první generace: 1996 až 2010
První novodobá Octavia se v říjnu 1996 stala jedním z velkých překvapení pařížského „Mondial de l’Automobile“. Zatímco pro značku samotnou nový model představoval milník na její cestě k transformaci, pro zákazníky se stal jasným signálem, že ŠKODA je zpět a je třeba s ní počítat. Po více než půl století se ŠKODA prostřednictvím tohoto modelu vrátila do tzv. nižší střední třídy. Nová Octavia byla navíc prvním vozem s okřídleným šípem na kapotě, který byl kompletně vyvinut po majetkovém vstupu do koncernu Volkswagen v roce 1991.
Při hledání názvu nového vozu se ŠKODA obrátila do své historie. Nakonec zvolila jméno Octavia, které odkazovalo na model vyráběný v letech 1959 až 1971. Již tehdy vynikal prostorným interiérem, dobrou ovladatelností a na svou dobu moderní technikou – tedy vlastnostmi shodnými s připravovaným vozem. „Octavia“ vychází z latinského „octo“,
tedy osm. Historická Octavia byla tehdy osmým modelem značky ŠKODA po druhé světové válce.
ŠKODA Octavia první generace byla prvním vozem, který byl postavený na moderní koncernové platformě PQ34. Vedle prostoru tak dokázala nabídnout i moderní motory a konstrukční řešení. Vůbec poprvé byly ve voze ŠKODA nabízeny benzinové a naftové motory přeplňované turbodmychadlem nebo automatická převodovka. Seznam
dostupných moderních bezpečnostních prvků obsahoval například ABS, ASR a ESP. V polovině roku 1998 na trh přichází varianta kombi. V roce 1999 následuje verze s pohonem všech kol - Octavia 4×4. Facelift v roce 2000 přinesl další nové motory a především sportovní verzi. Její označení RS se odvolávalo na tradici úspěchů značky v automobilových soutěžích.
Již brzy po premiéře v roce 1996 přesvědčila nová Octavia svými kvalitami novináře i zákazníky. Nadčasové linie navržené tehdejším šéfdesignérem značky ŠKODA Dirkem van Braeckelem se rychle staly nedílnou součástí koloritu českých, ale i evropských, jihoamerických či indických silnic. Dvouprostorová karoserie se stupňovitou zádí ukrývala spolu s moderní technikou také dostatek místa pro posádku a její zavazadla. Vůz vynikal kvalitním zpracováním, nevtíravou elegancí a vynikajícím poměrem ceny a nabízené hodnoty. Výsledkem bylo nejen množství pochvalných recenzí v časopisech, ale i velký zájem zákazníků. Jen v prvním úplném roce prodeje (tj. kalendářní rok 1997) se prodalo 47 900 vozů. Již o rok později vzrostly dodávky zákazníkům na více než dvojnásobek a překonaly hranici 100 000 vozů.
O vysoké oblibě tohoto vozu svědčí fakt, že jako Octavia Tour zůstal ve výrobě i po nástupu druhé generace. Poslední vůz této řady sjel z linky v závodě Vrchlabí v listopadu 2010. Během 14 let se k zákazníkům dostalo více než 1,45 milionu vozů řady Octavia první generace.
Octavia druhé generace: 2004 až 2012
ŠKODA Octavia druhé generace plynule navázala na úspěch své předchůdkyně. Nástupce
se představil v březnu 2004 na mezinárodním autosalonu v Ženevě. Novinka přinesla
ještě hodnotnější design, prostornější interiér, větší zavazadlový prostor a modernější
techniku. „Nová ŠKODA Octavia navazuje na svého oblíbeného předchůdce koncepcí,
celkovým uspořádáním a základní siluetou. Po konstrukční stránce je ovšem nová Octavia
zcela novým automobilem,“ stálo v tehdejší tiskové informaci automobilky pro ženevský
autosalon.
Pod kapotou se tehdy objevila řada progresivních novinek. Poprvé například ŠKODA nabízela benzinové motory s přímým vstřikem paliva v kombinaci s šestistupňovými ručně řazenými i automatickými převodovkami; vrcholem byla dvouspojková převodovka DSG. K posunu v oblasti jízdních vlastností velkou měrou přispělo použití víceprvkové zadní nápravy.
Nárůst vnějších rozměrů a rozvoru se odrazil ve zvětšení nabídky prostoru pro cestující i jejich zavazadla. Bohatší byl také seznam prvků standardních a volitelných výbav: od dvouzónové klimatizace Climatronic až po kontrolu tlaku vzduchu v pneumatikách. Bezpečnostní standard v zemích Evropské unie mimo jiné zahrnoval ABS s brzdovým asistentem, čtyři airbagy a nové aktivní hlavové opěrky.
Ve své druhé generaci se Octavia dočkala ještě vřelejšího přijetí. Již krátce po zahájení prodeje získala koncem roku 2004 prestižní cenu „Zlatý volant“, udělovanou největším německým nedělníkem „Bild am Sonntag“. Rodina nových modelů Octavia byla postupně rozšiřována o další členy. Po liftbacku přišla v lednu 2005 na trh Octavia Combi, v roce 2006 následovala Octavia RS a v roce 2007 pak designové provedení Octavia Scout.
S druhou generací modelové řady Octavia navíc česká automobilka posílila i svou
mezinárodní působnost. Pod názvem „Laura“ začala v roce 2005 výroba modelu Octavia
v indickém Aurangabádu. Od roku 2007 se pak „Octavia Ming Rui“ vyrábí v závodě
Shanghai Volkswagen pro čínský trh. O dva roky později odstartovala produkce modelu
Octavia v ruské Kaluze. Význam modelu odráží i statistika: v roce 2011 se téměř 38 %
všech vozů Octavia prodalo mimo Evropu; celkem pak do dnešního dne našlo své
majitele přibližně 2,3 milionu liftbacků a kombi modelů Octavia druhé generace.
ŠKODA Octavia se vyprofilovala nejen jako pilíř růstu značky, ale také jako model
reprezentující technickou vyspělost automobilky. V roce 2009 na trh přichází verze
GreenLine se sníženou spotřebou, která byla mimo jiné vybavena systémem Start-Stop,
rekuperací brzdné energie a pneumatikami se sníženým valivým odporem. S modelem
Octavia Green E Line pak ŠKODA na podzim roku 2010 představila koncept svého
prvního elektromobilu. Od začátku roku 2012 je deset vozů Octavia Combi poháněných
elektřinou ve zkušebním provozu u externích partnerů, mimo jiné i na Pražském hradě.
Milníky v dosavadní historii modelu ŠKODA Octavia:
1994
Prosinec: Společnost ŠKODA a koncern Volkswagen se dohodli na zvýšení výrobní
kapacity automobilky ŠKODA na 340.000 vozů ročně a s tím souvisejícím
zavedením výroby zcela nového modelu v nižší střední třídě (budoucí Octavia).
- Při hledání názvu nového vozu se ŠKODA obrátila do své historie. Nakonec zvolila
jméno Octavia, které odkazovalo na model vyráběný v letech 1959 až 1971. Ten
vynikal prostorným interiérem, dobrou ovladatelností a na svou dobu moderní
technikou – tedy vlastnostmi shodnými s připravovaným vozem. „Octavia“
vychází z latinského „octo“, tedy osm. Historická Octavia byla tehdy osmým
modelem značky ŠKODA po druhé světové válce.
1995
Únor: Položení základního kamene výrobní haly pro model Octavia v Mladé
Boleslavi.
1996
- 31. srpen: Předpremiéra na Staroměstském náměstí v Praze a ve ŠKODA Muzeu
v Mladé Boleslavi.
- 3. září: Slavnostní otevření nového výrobního závodu pro model Octavia .
- Říjen: Světová premiéra první generace modelu Octavia v Paříži.
1997
- Představení modelu Octavia na autosalonu v Šanghaji.
1998
- Únor: Světová premiéra modelu Octavia Combi na autosalonu v Ženevě.
- Květen: Zahájení prodeje modelu Octavia Combi.
1999
- Rozšíření palety modelu Octavia o verzi s pohonem všech kol (Octavia 4×4).
2000
- Facelift modelové řady Octavia první generace.
- Zavedení sportovní varianty Octavia RS.
2002
- Vyrobena Octavia s pořadovým číslem 750 000.
- Zahájení prodeje modelu Octavia Combi RS.
- Začíná prodej na indickém trhu.
2004
- Únor: V Mladé Boleslavi sjíždí z linky miliontá Octavia.
- Březen: Světová premiéra druhé generace modelu Octavia v Ženevě (liftback).
- Duben: Smlouva o výrobě modelu Octavia ve společnosti Shanghai Volkswagen
od roku 2007.
- Květen: Zahájení prodeje druhé generace modelu Octavia (liftback).
- Octavia první generace dostává přídomek Tour. Její výroba a prodej na některých
vybraných trzích se pokračuje až do roku 2010.
- Září: Světová premiéra modelů Octavia Combi a Octavia Combi 4×4 druhé
generace v Paříži.
- Octavia druhé generace získává v Německu titul „Zlatý volant“.
2005
- Leden: Zahájení prodeje modelů Octavia Combi a Octavia Combi 4×4 druhé
generace.
- Září: Světová premiéra modelu Octavia RS druhé generace.
- Listopad: Pod názvem „Laura“ je v indickém Aurangabádu zahájena výroba
modelu Octavia druhé generace. První generace v Indii pokračuje pod názvem
Octavia.
- Listopad: V Mladé Boleslavi sjíždí z linky pětimiliontý vůz značky ŠKODA od
vstupu do koncernu Volkswagen – Octavia 1,6 MPI.
2006
- Listopad: Octavia Ming Rui (Octavia druhé generace) se představuje v Číně na
Beijing International Car Show.
2007
- Leden: Přijíždí Octavia Scout.
- Březen: Zahájení výroby modelu Octavia Ming Rui v čínském závodě Shanghai
Volkswagen; zahájení prodeje v červnu.
- Duben: V Mladé Boleslavi sjíždí z linky Octavia druhé generace s pořadovým
číslem 500 000.
2008
- Březen: Z výrobní linky sjíždí dvoumiliontá Octavia od roku 1996.- Říjen: Světová premiéra faceliftu druhé generace modelu Octavia v Paříži;následuje zahájení prodeje.
- Ve společném podniku s koncernem Volkswagen byly v ruské Kaluze zahájeny
přípravy pro montáž modelu Octavia druhé generace.
2009
- Březen: Světová premiéra modelu Octavia GreenLine v Ženevě.
- Na trh přichází facelift modelů Octavia RS a Octavia Scout.
- V ruské Kaluze začíná výroba modelu Octavia.
2010
- S modelem Octavia Green E Line představuje ŠKODA na autosalonu v Paříži
poprvé studii elektromobilu.
- Listopad: Konec výroby modelu ŠKODA Octavia Tour první generace.
- Zahájení výroby modelu ŠKODA Octavia Tour druhé generace.
2011
- Duben: Zahájeny stavební práce, jejichž výsledkem má být rozšíření výrobních
kapacit na nových modelech (mj. Octavia třetí generace) v Mladé Boleslavi.
- Srpen: Zahájení výroby testovací flotily deseti elektromobilů Octavia Green E
Line.
2012
- Start zkušebního provozu deseti elektromobilů ŠKODA Octavia Green E Line
u externích partnerů.
- Listopad: Zahájení výroby třetí generace modelů Octavia v Mladé Boleslavi.
Prodeje modelu Škoda Octavia: