Kultovní vozy na kultovní rally: Šest ikon značky ŠKODA na Sachsen Classic 2015

Skoda Octavia

Kvůli tisícům nadšených diváků je Sachsen Classic označována také jako ‚Mille Miglia Východu’. ŠKODA se této jízdy účastní od prvního ročníku a letos na saské silnice posílá šest klasických vozů, a to od modelu ŠKODA 430 z roku 1926 až k vozu ŠKODA 110 R z roku 1978. Třináctý ročník Sachsen Classic začíná 13. srpna ve Zwickau a končí 15. srpna po celkem 628 kilometrech v Drážďanech. Na start nastoupí celkem 180 posádek.

​„Sachsen Classic je již řadu let vrcholnou událostí v našem každoročním kalendáři veteránských rally,“ říká Michal Velebný, koordinátor restaurátorské dílny ŠKODA Muzea. „Díky blízkosti k České republice, širokému poli účastníků, nadšeným divákům a krásným trasám je tato akce pro značku ŠKODA mimořádným zážitkem. A o to více to platí v roce 120. výročí založení automobilky. Velice se těšíme na to, že budeme moci ukázat velkému počtu fanoušků značky ŠKODA podél trati skutečné ikony z naší stodvacetileté historie,“ dodává Velebný.

Nejstarším vozem značky ŠKODA na startu ve Cvikově je ŠKODA 430 z roku 1926. Automobil s karoserií smíšené konstrukce ze dřeva a oceli pohání čtyřválcový benzinový motor o výkonu 30 koňských sil a objemu 1.661 cm3. Ten vozu umožňuje dosáhnout maximální rychlosti 80 km/h.

Pozornost na sebe upoutají i dvě provedení vozu ŠKODA 1101 z roku 1948, mezi automobilovými fanoušky známého pod jménem Tudor – žlutý kabriolet a zeleně lakovaný roadster. Zelený exemplář byl od dubna 1948 používán ve vozovém parku švýcarského velvyslanectví v Praze. Stejně jako žlutý kabriolet je poháněný motorem 1,1 litru o výkonu 32 koní a dosahoval rychlosti až 100 km/h. Model ŠKODA 1101 se vyráběl v letech 1946 až 1952, z linky sjelo více než 80.000 vozů.

O sportovních genech české automobilky svědčí i další tři historické exempláře značky  ŠKODA, startující na Sachsen Classic. Velkým lákadlem je ŠKODA 1000 MB Rallye. Závodní vůz, postavený počátkem devadesátých let na bázi modelu ŠKODA 1000 MB z roku 1967, se mimo jiné účastnil i dálkových jízd Londýn-Mexiko a Panama-Aljaška. Vůz pohání modifikovaný čtyřválcový benzinový motor o objemu 1,3 litru, dosahujícího výkonu 90 koňských sil. Maximální rychlost: 170 km/h. 

Jedním z neúspěšnějších závodních vozů sedmdesátých a osmdesátých let dvacátého století je legendární ŠKODA 130 RS. Za volant tohoto závodního vozu z roku 1976 si při Sachsen Classic posadí několikanásobný mistr Německa v rally Matthias Kahle. ŠKODA 130 RS byla až do počátku osmdesátých let pevnou součástí startovního pole mnoha rally a okruhových závodů, mimo jiné vyhrála i mistrovství Evropy cestovních vozů v roce 1981 a v roce 1977 i Rallye Monte Carlo v kategorii do 1.300 cm3. Výpravu vozů značky ŠKODA na Sachsen Classic doplňuje kupé ŠKODA 110 R z roku 1978. Pod jeho kapotou pracuje motor o objemu 1,1 litrů a výkonu 52 koňských sil.

Sachsen Classic se v letošním roce koná již potřinácté. Akce již tradičně začíná ve čtvrtek v poledne ve městě Zwickau. Na start se postaví celkem 180 účastníků, na které čeká krásná a proměnlivá 628 kilometrů dlouhá trasa, vedoucí po saských silnicích snů – včetně krátkých odboček do České republiky (do okolí Českého Jiřetína a Krásné Lípy). Do cíle – do Skleněné manufaktury automobilky Volkswagen v Drážďanech – účastníci dorazí v sobotu odpoledne.

ŠKODA AUTO v letošním roce slaví 120. výročí svého založení a je tak jednou z nejstarších automobilek na světě. Kořeny značky sahají až do roku 1895, kdy strojní zámečník Václav Laurin a knihkupec Václav Klement v Mladé Boleslavi založili továrnu na výrobu jízdních kol. V roce 1905 začala modelem ‚Voiturette A’ výroba automobilů. To, co Laurin a Klement v roce 1895 začali, se do dnešního dne rozvinulo v mezinárodně úspěšného masového výrobce se sedmi modelovými řadami a 36 variantami. Více než 17 milionů vyrobených vozů značky ŠKODA od roku 1905 je důkazem síly značky.

Čtěte také:

Stojan na pneumatiky, regály na pneumatiky, regálové systémy

Přihlášení