Diagnostika váhy vzduchu a turba
Po velkých ohlasech jsem se rozhodl doplnit můj návod na opravu turba u Octavie o návod jak diagnostikovat poruchu právě v turbu a né ve váze vzduchu.
Potřebné vybavení:
Notebook s nějakou verzí Vag-Comu
Software pro vizualizaci logů http://www.dieselpower.cz/forum/viewtopic.php?p=7418#7418
Tento návod je psán pro ty, kteří nechtějí uvěřit, že závadu mají právě v regulaci turba a hledají ji třeba ve váze vzduchu. (patřil jsem mezi ně) :o)
Dále se předpokládají alespoň základní znalosti Vag-comu.
Začne pro jistotu tím, že vyloučíme poruchu váhy vzduchu.
Nastartujeme motor
Programem Vag -com se spojíme s řídící jednotkou motoru (01)
V měřených hodnotách zadáme skupinu 03
V kolonkách 1 - 4 se zobrazí hodnoty ot.motoru , specifikovaná hodnota z datového pole, skutečná ze senzoru, a ventil EGR
Zapneme logování a projedeme zkušební jízdu. ( zařadit 3. stupeň a sešlápnout plyn zrychlíme tak do cca. 3000 ot/min )
Výsledný log otevřeme v programu LogView od reeshi z http://dieselpower.cz/. Není nutný, ale pro vizualizaci hodnot je báječný.
Jestli je hodnota v poli příliš malá, jedná se pravděpodobně o váhu vzduchu. Je sice možné, že by i tohle mohlo znamenat poruchu turba (málo tlačí), ale z praxe se to nestává.
Regulační lopatky turba jsou zpravidla seklé v krajní poloze. To se projevuje "padáním" do nouzového režimu když je motor v tahu. (táhlý kopec atp.) Toto byl
právě můj případ, jak je patrno z obrázku.
Tak. První věc máme za sebou a můžeme začít testovat turbo. Testuje se obdobnou zkušební jízdou jako při testu váhy vzduchu.
Nastartujeme motor
Programem Vag -com se spojíme s řídící jednotkou motoru (01)
V měřených hodnotách zadáme skupinu 11 V kolonkách 1 - 4 se zobrazí hodnoty ot.motoru, žádaná hodnota tlaku, skutečná hodnota tlaku na výstupu z turba.
Zapneme logování a provedeme zkušební jízdu.
Výsledný log otevřeme v programu LogView. V mém případě vypadal takto.
Když se pozorně podíváte na graf a dáte si kontrolní čáru zhruba na ot. motoru kolem 3000/min zjistíte tak jako já značný rozdíl mezi žádaným tlakem ŘJ a skutečným od čidla tlaku vzduchu.
V mém případě byl rozdíl cca. 500 mBar. V takovém případě řídící jednotka toleruje přeplnění spalovacího prostoru několik sekund. Pak dojde k přepnutí do nouzového režimu a propadnutí výkonu na úroveň Š105 :o)
Dle názoru některých lidí může dojít jízdou na vadné turbo k jeho totálnímu popravení, nebo prasknutí hlavy či těsnění.
Poslední obrázek ukazuje turbo po opravě.
Autor: Jiří Lánský / Lany
Související články: Oprava turba vrchem
Turbodmichadlo (funkce, popis....)
[ nahoru ]
[ zpět ]
|