O1 Interier . O1 Exterier . O1 Motor . Autohifi . O2 Interier . O2 Exterier . O2 Motor .O3 Návody. Škoda Fabia . Technologie . Modely Škoda
Redukce scart – 18pin konektor MFD2
Většina prodejců multimediální techniky do automobilů tvrdí, že jediný způsob jak připojit zdroj obrazu k navigaci MFD2 je pomocí předraženého převodníku z kompozitního videa. K převodníku se poté dokoupí libovolný zdroj obrazu (tuner, multimediální přehrávač, DVD, couvací kamera…).
Vše mimo couvací kamery lze připojit i bez převodníku. MFD2 má stejně jako jiné navigace trochu specifické připojení zdroje obrazu. Připojení je realizováno pomocí 3 oddělených barevných složek obrazu – RGB a tzv. CSync. Touto zkratkou je nejspíš označena kompozitní synchronizace – tedy vertikální a horizontální synchronizace v jednom vodiči. Tuto synchronizaci má spotřební elektronika modulovanou společně se zeleným kanálem G, ale také je obsažena v kompozitním video signálu (jeden vodič s jasovou, barevnou a synchronizační složkou). Jelikož jsou napěťové úrovně shodné s úrovněmi používanými ve spotřební elektronice, není potřeba žádný převodník. CSync, tedy kompozitní synchronizace se „vyrobí“ jednoduše připojením kompozitního video signálu přímo na vstup CSync. Jednotlivé barevné složky se opět připojí přímo, stejně tak levý a pravý audio signál.
Pro vyrobení redukce je potřeba klasický scart konektor a konektor do MFD2, jeho číslo je: 3D0 035 131. Lze ho objednat ve Škoda servisu a cena je 162 Kč. Do něj je potřeba objednat piny nebo je použít z nějaké staré kabeláže. Co se týká kabelu, je bezpodmínečně nutné použít 2x stíněný kabel. Lze použít například nějaký z dražšího propojovacího kabelu scart-scart. Je nutné, aby se jednalo o plně obsazený kabel (tedy 21 žil) a aby každá složka (R, G, B, kompozit, audio R a audio L) byla vedena vlastním stíněným kablíkem. Takový kabel pak ještě musí být opatřen celkovým stíněním. Některé levnější kabely totiž obsahují pouze 21 slabých drátů a tím pádem se ztrácí veškerý účinek stínění. Hlavně v autě to má za následek silné rušení obrazu. V následující tabulce je přehled a popis jednotlivých pinů, které je třeba propojit.
Označení pozic konektoru MFD2 a scart:
Funkce pinu 6 VSWITCH
Tento pin zřejmě slouží pro aktivaci obrazu po sepnutí couvací kamery. Pokud se na tento pin přivede napětí +12V přes odpor 5K6 (nemusí to být přesně, stačí něco kolem 5k), dojde k přepnutí na zdroj obrazu AUX. Důležité je, že dojde pouze k přepnutí obrazu, nikoliv zvuku. Pokud je tedy zapnuté rádio, přepne se pouze obraz a rádio hraje dál. Je tedy důležité nejdřív přepnout ručně na AUX a poté po přivedení 12V na pin 6 nedojde k deaktivaci obrazu
po rozjetí. Nejjednodušší je toto vyřešit přes nějaký skrytý vypínač, případně lze přivést 12V na tento pin společně s napájením zdroje obrazu. Ještě je nutné upozornit na to, že po dobu, kdy je na pin 6 přivedeno napětí, nelze na navigaci změnit režim, nejde tedy přepínat mezi rádiem, CD, atd.
Funkce pinu 15 NORM
Pin 15 slouží k přepínání norem PAL a NTSC. Pokud je pin 15 nezapojen, je aktivní norma NTSC. Aby byl obraz použitelný, je nutné zdroj videa před připojením nastavit na NTSC, jinak obraz „skáče“. Osobně mi obraz připadá kvalitnější, když jsou obě zařízení v normě PAL. Na pin 15 tedy stačí opět přes odpor 5K6 přivést napětí +12V. Nejednodušší je propojit spínané napětí z pinu Ub (na napájecím konektoru MFD2) přes odpor 5K6 s pinem 15. Po zapnutí navigace je tedy okamžitě přepnuta na normu PAL.
Výběr zdroje obrazu
Tímto propojovacím kabelem lze připojit téměř každé zařízení se zdířkou scart. Musí obsahovat výstup RGB a ten musí být aktivní společně s kompozitním výstupem (takto to fungovalo u všech zařízení, se kterými jsem se zatím setkal). Před připojením k navigaci je tedy nutné zařízení připojit k televizi a nastavit požadovanou normu a aktivovat RGB výstup. Po připojení k navigaci by mělo vše fungovat. Dalším problémem je napájení. Většina settop- boxů a multimediálních center je napájena buď přímo ze zásuvky 230V nebo pomocí
adaptéru na 12V, případně 5V. Podle mého názoru je lepší sáhnout po zařízení, které je napájeno pomocí 5V. Pokud vyberete zařízení napájené 12V, sice ho můžete připojit přímo k síti automobilu. Podle mě, ale brzo odejde napájecí obvod, jelikož je stavěný na stabilizovaných 12V a ne na automobilovou síť, kde se napětí rychle mění a dosahuje ve špičkách vysokých hodnot. Lepší volbou je tedy koupení kvalitního měniče z 12V na 5V.
Nelze ale použít levné nabíječky od firem typu CPA, Alligator atd. Tyto spínané zdroje obsahují pouze základní filtraci výstupního napětí, což způsobuje silné zarušení obrazu. Mě se osvědčila nabíječka k PDA Acer. Už na první pohled na DPS nabíječky je jasné, že se filtraci napětí věnovali delší dobu a obraz skutečně není nabíječkou rušen. Horší to je s rušením po nastartování motoru. Na to existují speciální filtry, které se dají koupit v prodejnách s AV
technikou do automobilů. Jedná se o klasický LC filtr. O stavbě tohoto filtru teprve přemýšlím. Jakmile se mi podaří nějaký vytvořit, hned tento návod doplním. Toto zapojení mám vyzkoušeno se Set-top-boxem Mascom MC550T. Jedná se o obyčejný set-top-box s USB vstupem, takže lze přehrávat mp3 a .avi z flashky nebo HDD. Zatím používám malou prutovou anténu s magnetem a jsem mile překvapen, kde všude mám signál. Do budoucna ji vyměním za anténu na sklo se zesilovačem. Díky tomu, že běžný settop- box neumožňuje eliminaci Dopplerova jevu, nelze počítat se sledováním DVB-T za jízdy. Ale kdo by to také za celkové náklady cca 800Kč očekával.
Toto zapojení funguje i se starší MFD, tedy navigací DX. Tam je ale použit jiný konektor, ale jinak je zapojení obdobné. Stručně řečeno, pomocí této redukce, jejíž výrobní cena je několik stokorun, lze připojit libovolný zdroj obrazu (multimediální centrum, set-top-box..) přímo k navigaci, bez převodníku!
V případě dotazů mě můžete kontaktovat na mailu: bakero@wo.cz
Autor: Tomáš Bambásek