Škoda report . Škoda motorsport . Fotogalerie . Legislativa . Zajímavosti - perličky . Spy photos
Se zkratkou RS, která znamená ‚Rally Sport’, se znalcům historie značky ŠKODA vybavují vzpomínky na skvělé sportovní vozy plné temperamentu a rychlosti. Historie vozů s přídomkem RS se začíná psát v roce 1974, kdy vznikly závodní speciály ŠKODA 180 RS a ŠKODA 200 RS. Jedním z nejúspěšnějších soutěžních vozů 70. a 80. let 20. století je legendární ŠKODA 130 RS. Prvním novodobým modelem RS se stala ŠKODA Octavia RS představená v roce 2000. Od roku 2003 je nabízena varianta RS také v modelové řadě Fabia. Vrcholem nabídky vozů ŠKODA RS je nová Octavia RS – nejrychlejší a nejvýkonnější Octavia, jaká se kdy sériově vyráběla.
„Naše modely RS jsou ztělesněním sportovních tradic značky ŠKODA,“ říká Prof. Dr. h.c. Winfried Vahland, předseda představenstva ŠKODA AUTO. „Platí to dnes, stejně jako tomu bylo před 40 lety. Označení RS je synonymem úspěchů značky ŠKODA v automobilovém sportu, výkonnosti a emocionální síly vybraných sériových modelů. Jedinečným způsobem tak vyjadřujeme velkolepou sportovní tradici naší značky.“
1974: Neobyčejné soutěžní speciály ŠKODA 180 RS a 200 RS
ŠKODA poprvé použila zkratku RS pro označení modelu v roce 1974. Soutěžní speciály ŠKODA 180 RS a 200 RS jsou považovány za zakladatele dynastie RS a patří do zlatého fondu závodních vozů značky. Cílem jejich vývoje bylo, aby ŠKODA mohla startovat i ve vyšších, velkoobjemových třídách a mohla na závodních tratích úspěšně konkurovat renomovaným značkám.
Po pouhých šesti měsících příprav představuje ŠKODA na jaře 1974 tři supersporty (jeden vůz 180 RS, dva vozy 200 RS), které v červnu téhož roku poprvé nastoupily na start oficiální automobilové soutěže, jíž tenkrát byla Rallye ŠKODA. „Modely ŠKODA 180 RS a 200 RS znamenají vstup značky do nejvyšších soutěžních tříd,“ říká Michal Velebný, vedoucí restaurátorské dílny ŠKODA Muzea.
Pod kapotou modelu ŠKODA 200 RS se nachází dvoulitrový čtyřválec s rozvodem OHC a výkonem 120 kW (163 koní). Maximální rychlost speciálu je 210 km/h. Vůz přesvědčil nejen zrychlením a vysokou rychlostí, ale také vynikajícími jízdními vlastnostmi, k nimž výrazně přispěla nově vyvinutá zadní náprava s vlečenými rameny. Převodovku dodala firma Porsche.
ŠKODA 130 RS: Zrození legendy automobilového sportu
Na základě pozitivních zkušenosti s vozem 200 RS dospěli odpovědní činitelé v mladoboleslavské automobilce k závěru vyrobit všestranně použitelný soutěžní vůz. O pouhý rok později, v sezóně 1975, vyjíždí na mezinárodní závodní tratě automobil ŠKODA 130 RS. Značka má před sebou šest let, během nichž bude v automobilových soutěžích sklízet jeden úspěch za druhým.
ŠKODA 130 RS se stává jedním z nejúspěšnějších závodních vozů své doby a až do začátku 80. let výrazně zasahuje do výsledkových listin jak na rallye, tak při závodech na okruzích. Pro mnoho motoristických fanoušků byla ŠKODA 130 RS „Porsche Východu“. Z úspěchů tohoto vozu těží dobrá pověst motoristického sportu pod hlavičkou značky ŠKODA dodnes.
Největších úspěchů dosáhla ŠKODA 130 RS na Rally Monte Carlo v roce 1977, kde obsadila první dvě místa v objemové třídě do 1300 cm3. Na okruzích si pak „Ereso“ připsalo vítězství na mistrovství Evropy cestovních vozů v roce 1981. I na nejvýznamnějších domácích soutěžích, jako např. Barum Rallye, Rallye Bohemia nebo Rallye Šumava, tento vůz mnohokrát zvítězil.
Srdcem vozu je čtyřválec o objemu 1,3 litru a výkonu 103 kW (140 koní), umístěný vzadu a pohánějící zadní nápravu. Závodní charakteristika motoru odpovídá jeho konstrukci, kde mj. našly uplatnění dva karburátory Weber, osmikanálová hlava a mazání se suchou skříní. Tento soutěžní speciál s délkou přibližně 4 metry, šířkou 1,72 metru a výškou 1,34 metru dosahuje podle zpřevodování maximální rychlosti až 220 km/h.
V roce 1981 byla výroba vozů 130 RS zastavena a tím dochází ve společnosti ŠKODA AUTO k přerušení tradice vozů s označením RS na bezmála 20 let.
ŠKODA Octavia RS (2000-2005): RS se dostává do sériové výroby
Na přelomu tisíciletí stanovuje ŠKODA u sportovních verzí sériových vozů opět nová měřítka, a to s přímým odkazem na éru vozů RS. V roce 2000 automobilka představuje model ŠKODA Octavia RS. Octavia, první zcela nově vyvinutý model značky po pádu Železné opony a vstupu koncernu Volkswagen do automobilky, měla premiéru o čtyři roky dříve. Nyní dostal bestseller značky jako vůbec první model vlastní verzi RS určenou pro finální zákazníky – jedná se o symbolickou poctu tradici modelů ŠKODA 180/200 RS a především úspěchům legendárního „Eresa“ 130 RS. Zákazníci byli prvním novodobým modelem RS okamžitě okouzleni. Výkonný motor, jízdní dynamika a sportovní charisma ve spojení se všemi výhodami rodinného vozu – to všechno přispělo k podmanivosti tohoto konceptu.
Vůz disponuje přeplňovaným benzinovým čtyřválcem 1,8 litru o výkonu 132 kW (180 koní), kombinovaným s manuální pětistupňovou převodovkou. Zrychlení z nuly na 100 km/h zvládne první Octavia RS za 7,9 sekundy, maximální rychlost dosahuje 235 km/h. Octavia RS první generace se vyráběla v letech 2000 až 2005.
V roce 2001 přichází do prodeje výjimečný akční model, který na sebe záhy strne velkou pozornost. U příležitosti výročí 100 let angažmá mladoboleslavské značky v motoristickém sportu se představuje limitovaná, stokusová edice vozů ŠKODA Octavia RS WRC Edition. Na základě inspirace soutěžním vozem ŠKODA Octavia WRC, který se od roku 1998 účastnil podniků v rámci World Rally Championship (WRC), dostává Octavia RS WRC Edition nezaměnitelné designové prvky, které mají ještě více zvýraznit její sportovní vzezření. Patří k nim mimo jiné sedmnáctipalcová kola z lehké slitiny a xenonové světlomety. Automobil je navíc sériově vybaven systémem ESC.
ŠKODA Fabia RS první generace (2003-2007)
V roce 2003 rozšiřuje automobilka portfolio svých RS modelů o druhou řadu a zahajuje prodej sportovně laděného vozu ŠKODA Fabia RS. První „hot hatch“ mladoboleslavské značky je poháněn turbodieselem 1,9 TDI PD/96 kW (130 koní), jehož sílu na přední kola přenáší manuální šestistupňová převodovka. Zrychlení z 0 na 100 km/h vůz zvládne za 9,6 sekundy, maximální rychlost vrcholí hodnotou 204 km/h. ŠKODA Fabia RS první generace se vyráběla v letech 2003 až 2007.
ŠKODA Octavia RS druhé generace (2005-2013)
S druhou generací modelu Octavia přichází v roce 2005 také nová Octavia RS. Druhá generace této sportovní verze se vyráběla do roku 2013. Vedle liftbacku se provedení RS nyní dočkalo také kombi.
ŠKODA Octavia RS byla nabízena ve dvou motorizacích. Zákazník mohl vybírat mezi přeplňovaným dvoulitrovým benzinovým čtyřválcem o výkonu 147 kW (200 koní), nebo turbodieselem stejného objemu o výkonu 125 kW (170 koní). Oba motory bylo možné kombinovat buď s manuální šestistupňovou převodovkou, nebo poprvé také s dvouspojkovou šestistupňovou převodovkou DSG.
ŠKODA Octavia RS druhé generace ohromila ještě lepší akcelerací a vyšší rychlostí. Benzinový motor zrychlil z nuly na 100 km/h za pouhých 7,2 sekund (u první generace to bylo 7,9 sekund) a maximální rychlost atakovala hranici 240 km/h.
ŠKODA Fabia RS druhé generace (od roku 2010)
Na ženevském autosalonu v roce 2010 byla poprvé představena ŠKODA Fabia RS druhé generace. Malý sportovní vůz je od té doby poprvé nabízen v provedení hatchback i kombi.
Nejmenší „Ereso“ značky ŠKODA je vybaveno výkonným motorem: benzinový čtyřválec 1,4 TSI s dvojitým přeplňováním generuje 132 kW (180 koní) a v kombinaci se standardně montovanou sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG se podílí na zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhých 7,3 sekund. Maximální rychlost dosahuje 224 km/h.
Aktuální ŠKODA Octavia RS: Nejrychlejší sériově vyráběná Octavia
Také v třetí generaci určuje ŠKODA Octavia RS nová měřítka mezi sportovně profilovanými modely. Zákazníci mohou volit mezi karoserií liftback a kombi, přičemž pod kapotu lze vybrat špičkový zážehový agregát 2.0 TSI s výkonem 162 kW (220 k), nebo turbodiesel 2.0 TDI (135 kW), který díky špičkovým technologiím přináší skvělou kombinaci nízké spotřeby paliva a výborné dynamiky. S benzinovým motorem dosahuje ŠKODA Octavia RS rychlosti až 248 km/h a je tak nejrychlejším sériovým vozem řady ŠKODA Octavia všech dob.
Slint,slint,slint :-)
Slint,slint,slint :-)
Jeeee tohle mi pohladilo
Jeeee tohle mi pohladilo srdíčko měl jsem kdysi dávno červený 110R na hliníkách prostě nádhera na to auto vzpomínam pořád....120 motor prostě bomba....možná někde ještě najdu foto tak k sobě nahodím....