O1 Interier . O1 Exterier . O1 Motor . Autohifi . O2 Interier . O2 Exterier . O2 Motor .O3 Návody. Škoda Fabia . Technologie . Modely Škoda
Výroba LED Modulů osvětlení registrační značky Octavia II
Potřebujeme:
- 12 kusů 5 mm LED, 20 000 mcd, 20 mA, úhel vyzařování +-25°,
- 2 ks malých odporů R 180 ohm,
- 5 ks výkonových odporů R 18 ohm 2 Watt,
- kousek smršťovací bužírky,
- vteřinové lepidlo
- kousek plastu tl. 2mm
LEDky je nutné zbrousit do roviny kvůli rozptylu světla, jednoduchý přípravek z 5mm tlustého plastu práci značně usnadní.
Z vhodného plastu tl. 2mm vyřežeme kostry budoucích modulů, na kostru z obou stran přilepíme sekundovým lepidlem trojici LED, umístíme do vějíře vůli rozptylu světla. Samozřejmě dbáme na polohu nožiček, +- +- +- , budou zapojeny do dvou sérií.
Z původní sufitky použijeme kovové konce, namáčkneme na kostru a fixujeme vteřinovým lepidlem.
Spájíme větve po trojicích, izolujeme smršťovací bužírkou, doplníme předřadné odpory R 180 ohm, obě větve na koncích spojíme a naletujeme na koncovky… a jsme téměř hotovi.
Vymontujeme původní lampičky a na přívod jedné z nich dáme paralelní odpor k ošálení auta (funkce kontrola vadných žárovek by jinak LEDky zhasínala a hlásila chybu!).
Zde je zapojena série 5 ks odporů 18 ohm 2 Watt, celkové parametry té sestavy jsou teda 90 ohm 10 Watt! (výkon je důležitý, na odporech se mění proud v teplo, simuluje se tím spotřeba klasické vláknové žárovky, takže paralelní odpor musí být dostatečně výkonově dimenzován – nechceme přece, aby nám hořelo za zadkem ☺) Připojení na kabeláž auta samozřejmě zaizolovat!!!
Nainstalujeme vyrobený modul, pozor na polaritu, pokud nesvítí, otočíme nebo prohodíme drátky v přívodním konektoru
No a výsledek:
Autor: Kajman
Ahoj. Švára teď dotáhl
Ahoj.
Švára teď dotáhl sufidky se 4ma led (kostičky) a svítí to poměrně pěkně. Kupuje je rovnou s Číny a jedna stojí 40Kč. Jsem zvědav jak mu dlouho vydrží. Osobně nemám dobré zkušenosti s koupí led-čehokoli s AutoKelly-různých Dílů atd atd atd..
Ale pochvala Kajmanovi, máš to vyladěný a poctivě provedený, to se cení!
Lípa
Zdravim tet jsem trochu kutil
Zdravim tet jsem trochu kutil do led světel koupil jsem original takove jake tam maji byt jak do SPZ http://www.kupzarovky.cz/philips-fest-105x38-2led-12858-4000k-12v-1w-x1%... tak i do parkovaček http://www.kupzarovky.cz/philips-wbt10-1led-12964-4000k-12v-1w-x2-p-5123... sviti to plně užasně každý se dival co to mam za podsviceni jen je problem v tom že parkovačky mi zhasinaji jelikož maji maly odpor poradte mi co mam s tim udělat jak to obelstit stalo mně to hodně a jsem sklamany přitom SPZ mi sviti dobře jen někdy vypnou a někdy zase sviti nechapu to.
Dle mého jsou to vyhozené
Dle mého jsou to vyhozené prachy. Ani jedny žárovky nemají CAM - Buse a proto ti zlobí. Divím se, že ti auto navyhazuje prasklou žárovku na počítači. Tedy pokud ho máš. Chybí ti tam ten dodatečný odpor, kterým oblbneš to auto. První co tam musíš změřit odběr té žárovky a pak k němu spočítat odpor a přidat ho tam.
Šerif Hawker O2 4x4 :o)
Kolega mi řikal že at tu
Kolega mi řikal že at tu chybu skusim vymazat na diagnostice že by to teoreticky mnělo jit a jinak budu muset zajit za autoelektrikařem
No a komu se s tím nechce
No a komu se s tím nechce dělat, tak si koupí třeba z OB autodílů hotový LED sufitky CAN BUS za 250Kč jako já:D
taky jedna možnost
taky jedna možnost
Podle mě jsou ty odpory
Podle mě jsou ty odpory zbytečné. Jak píše Radegast stačí jeden odpor před diody do serie, ale musí být správně dimenzovaný. Jinak bílá ledka mám v propustným směru napětí 3.2 - 3.6V. Spíš bych si udělal nějaký plošňák z pertinaxu.
Já neříkám, že jeden. Právě
Já neříkám, že jeden. Právě naopak, ty větvě MUSÍ být dvě.
6 diod do série máš od 19,2 do 21,6V. Takže jedině dvě větve po tři.
Černá Octavia Kombi, 1.9 TDI, 81 kW, RIDER, MR04
Jasně, že při šesti ledkách
Jasně, že při šesti ledkách musí být ve dvou řadách. jen je blbost těch 5 odporů v řadě a paralelně na žárovku. Podle mě to je to zbytečné a blbost.
Taky si myslím, že 3 ledky s
Taky si myslím, že 3 ledky s odpovídajícím odporem budou bohatě stačit.
Šerif Hawker O2 4x4 :o)
Vy jste to asi moc
Vy jste to asi moc nepochopili.
6 diod ve dvou řadách nebo v jedné nebo ve třech, to je úplně jedno jak kde je napasujete.
Tu jde o to, že 6 diod zde nemůžeš zapojit do jedné větve.
A že použil 6 místo 3 tři je jen kvůli svítivosti. Použijete 3, RZ bude osvětlená méně. Použijete 3 a světší svítivosti jedné, bude výsledná svítivost podobná jako zde při 6-ti. Použijete 3 a nějaké obyč, nemusíte je tam dávat vůbec.
A těch pět rezistorů použil proto, že třeba neměl jeden s větší výkonovou ztrátou.
Taky napsal jakou mají výslednou hodnotu a jaké výsledné zatížení. Ty dva parametry je třeba dodržet. Jestli použijete jeden, složíte ze dvou nebo z deseti je úplně jedno.
A pak, zbytečný tam není.
Jelikož při použití LED-ek místo žárovek elektronika hlídání prasklých vláken žárovek toto vyhodnotí jako chybu (prasklé vlákno) tak právě kvůliva tomu se ta žárovka simulovat musí!
A nejsou ty rezistory zapojené pararélně k žárovce, ale MÍSTO žárovky.
Černá Octavia Kombi, 1.9 TDI, 81 kW, RIDER, MR04
jsou zapojený parelelně na
jsou zapojený parelelně na světlo. Proč by to hlásilo chybu? Vždyť obvod je průchozí. A když ti odejde ledka je to stejný jako když ti praskne žárovka.
Ale NENÍ tam ona žárovka a
Ale NENÍ tam ona žárovka a kontrola to vyhodnotí jako CHYBU!
No, kdyby to tak bylo, tak by nikdo s tím nelaboroval.
A nebylo by třeba u alternatívních LED zadních světel ve specifikaci třeba toto:
- světla jsou kompatibilní s palubním počítačem
Třeba: http://www.milotec.net/litec-led-zadni-svetla-octavia-ii-combi-1042.htm
Anebo LED ŽÁROVKA CAN-BUS do SPZ
http://www.obautodily.cz/led_zarovka_can_bus_do_spz_sufitka_42_mm_bila-1...
Proč by se s tím někdo asi tak pachtil, co?
Já OII nemám, takže nemohu mluvit z vlastní zkušenosti, ale ještě NIKDE jsem neviděl popsanou bezproblémovou náhradu žárovek LED-kama u OII ;)
Zkus si to a uvidíš.
Černá Octavia Kombi, 1.9 TDI, 81 kW, RIDER, MR04
Já v osvětlení SPZ ledky a
Já v osvětlení SPZ ledky a žádnou chybu mi to nehlásilo. A to ani když jsem je vyndal obě. Podotýkám, že mám OI.
Tam by to pak muselo být řešený proudově, protože sufitka bude mít větší odběr než ledky.
Jinak tam mám Ledkovou žárovku s větším odporem. Ty jsem si předělal.
Ale tady se pořád řeší OII
Ale tady se pořád řeší OII !!!, která kontrolu prasklých vláken žárovek má.
Taky se ten článek i takto jmenuje!
Popřípadě OI s kontrolou, pokud se kontrolují i žárovky osvětlení SPZ (to nevím).
Jinak samozřejmě můžeš dát LED-ky místo žárovek kdekoliv. Až na směrovky.
Černá Octavia Kombi, 1.9 TDI, 81 kW, RIDER, MR04
Já tedy nemám Oll ale Ol a
Já tedy nemám Oll ale Ol a tam jsem vyměnil skoro všechny žárovičky buď za SMD nebo ledky a žádný problém, mám to i vepředu v parkovačkách, kompletně vnirřní osvštlení včetně kufru, a vzadu kromě brzdovek taky všude a myslím si, že jsem je sehnal možná o víc než o půlku laciněji než je v OB autodílech.
Moj nazor je tiez taky ze to
Moj nazor je tiez taky ze to bola uplne zbytocna robota... ovela jednoduchsie je kupit si dve Ledky za 2 eura a vymenit....
Cav Kajman To nemyslis vazne
Cav Kajman
To nemyslis vazne ze takto si to pomontoval )
prepac ale ja som si kupil led ziarovky a vymenil asi za 2min spz aj interier.
je to o dost jednoduchsie .) ale si frajer, pekne to svieti
Nevím. Nejsem elektrikář, ale
Nevím. Nejsem elektrikář, ale neni trošku zbytečné dávat 5 odporů do serie?Pokud budu chtít trošku předimenzovat tak mi to stačí na těch 6W. Nebo se pletu? Poprosím nějakého elektrikáře o vysvětlení. Stejně tak jako mi přijde zbytečné dávat 3 ledky do serie a dvě serie zapojit paralelně. Ten první návod mi přišel lepší s tím rozdílem, že bych doplnil jeden odpor před diody, aby neshořely. O rozptyl světla se stará sám o sobě ten plast, přes který světlo prochází. Pokud by se tedy daly ledky dále od plastu tak je rozptyl daleko lepší.
Šerif Hawker O2 4x4 :o)
Můžeš použít pouze jeden a
Můžeš použít pouze jeden a dostatečně dimenzovaný. Musíš simulovat zátěž jakou mají dvě sufitky. Jaké tam jsou? Každá 5W?
Zde bych se nebál říct, že rezerva se hodí.
Dvě větve po tři ledky je dobře. Vysoce svítivé bílé LED-ky mají dost velké napětí v propustném směru, myslím, že až přes 3V. Takže ty tři v sérii je tak akorát.
Dále od plastu ty LED-ky moc nedáš, pokud chceš zachovat jednoduchost, takže tohle není špatný nápad.
Černá Octavia Kombi, 1.9 TDI, 81 kW, RIDER, MR04