O1 Interier . O1 Exterier . O1 Motor . Autohifi . O2 Interier . O2 Exterier . O2 Motor .O3 Návody. Škoda Fabia . Technologie . Modely Škoda
Docela nedávno se mi stalo, že mi z ničeho nic začal slaběji blikat ukazatel změny směru v levém zrcátku. Po pročtení několika příspěvků na různých fórech jsem zjistil, že pravděpodobnou příčinou jsou spálené LED diody nebo zoxidovaný plošný spoj, na kterém jsou přiletované a že výměna těchto diod je obtížná nebo téměř nemožná kvůli tomu, že plošný spoj je zasazen do plastu, který je na zrcátko přilepen. Už jsem se začínal pomalu smiřovat s tím, že „vyhodím“ několik set korun ( u prodejce Škoda dokonce 1200Kč !!! ) za hloupost, která by se dala opravit doma na koleně za pár korun, ale potom jsem si řekl, že to tak lehce nevzdám a přece jenom se zkusím na ty LED diody podívat a nějakým způsobem se k nim dostat. A protože jsem byl úspěšný, chtěl bych Vám tady popsat postup, jakým jsem na to šel a zároveň Vám ušetřit hezkých pár set korun a naši tuzemskou automobilku obrat o kšeft za prodej náhradních dílů, ze kterých je „živa“.
Co k tomu budete potřebovat? Tak především trochu zručnosti, mnohem více trpělivosti, potom LED diody, modelářskou žiletku se zuby, nůž, pájku a vše co s pájením souvisí – cín, kalafunu, lak na ošetření tištěného spoje a kvalitní lepidlo…
Jak tedy na to? Nejdříve musíte tu část plastu, ve kterém je průhledný kryt a blikač, dostat ven. Jak se rozebírá zrcátko asi mnozí z Vás víte, jen bych rád připomněl, že v žádném případě nemusíte vycvakávat sklíčko zrcátka z držáku naklápění, jen ho stačí srovnat rukou do roviny a lakovaný kryt zrcátka vytáhnout směrem nahoru. A sklíčko nemusíte sundávat ani tehdy, aby jste povolili dva šrouby, které spodní díl plastu drží, pokud máte delší šroubovák, tak ty šrouby povolte, nechte je v dírách, vycvakněte černý konektor napájení blikače – má pojistku, kterou musíte přitáhnou k sobě – a celý spodní plast vysuňte směrem dolů.
Nyní Vás čeká ta nejtěžší práce, poněvadž musíte zčásti odřezat černý kus plastu pod kterým je plošný spoj se třemi ledkami a opatrně jej vyštípnout, jelikož je přilepen nebo zataven. Nebojte se toho, vemte si „zubatou“ žiletku ( lze ji sehnat v každém modelářském obchodě ) a prořízněte opatrně drážku v délce, která je na obrázku vyznačena červenou barvou. Žiletkou moc nezajíždějte do hloubky, protože byste mohli poškodit plošný spoj, který je hned za tím.
Když budete mít prořezanou drážku, vsuňte do ní nůž a začněte jemně páčit plast z jedné či z druhé strany tak dlouho, dokud Vám ta přilepená část neodskočí po celé délce právě v těch místech, kde se nelze dostat s žiletkou. Jde to sice trochu ztuha, ale jde to, ve výsledku to potom bude vypadat tak, že Vám zůstane v ruce plast, do kterého je zasunut plošný spoj s ledkami a žárovka pro osvětlení nástupního prostoru ( pouze za předpokladu, že to podporuje výbava Vaší Octavie ), kterou jste předtím pootočením vyndali z objímky.
Celý tento díl jde rovněž rozebrat na „atomy“, žárovku vycvakněte z konektoru a „plošák“ zatlačením na tři měděné piny vysuňte ven z plastu.
Nyní už je vše snadné. Zkontrolujte plošný spoj, pokud zjístíte oxidaci ( znázorněno šipkou ), tak se ji zbavte – odškrábejte ji. Pokud máte multimeter, můžete proměřit usměrňovací diodu s odporem, jsou to však součástky, které se běžně nekazí a proto to nezbytně dělat nemusíte. Můžete ale zkusit proměřit ledky, která z nich je špatná, protože se jedná o klasické seriové zapojení, tak jestli nebude funkční jedna z nich, nebudou svítit ( a nebo velmi špatně svítit ) i ty ostatní. V mém případě jsem měl jednu diodu spálenou.
Pro výměnu jsem použil tyto typy LED diod, lze je objednat v GM electronic ( www.gme.cz ), přikládám zde link, ale protože časem zmizí po aktualizaci stránek obchodu, tak Vám tady napíši i parametry této ledky:
http://www.gme.cz/cz/lye67b-u2aa-29-z-p511-958.html
Výkonová LED žlutá, 587nm, If=50mA, 24lm/W, -40…+100 C
Spálené ledky přepájejte ( pozor na polaritu!!! ), plošný spoj očištěte od zbytků kalafuny a ošetřete lakem proti oxidaci. Stačí i čirý lak na nehty Vaší drahé polovičky .
Nyní dejte vše dohromady, nanečisto vyzkoušejte, zdali je blikač plně funkční, nejlépe tak, že ho vezmete k autu a zapojíte na napájení. Možná se Vám bude zdát, že to bliká slaběji, než původně, ale zdání klame, velmi záleží na tom, jak přesně ty ledky připájíte na měděné plošky plošného spoje. V blikači je totiž umístěn ještě kousek průhledného plastu s čočkou, která o něco zvyšuje svítivost led diod.
Ještě Vám zde napíši poznámku k tomu, jestli tu část plastu, která před tím byla přilepená, musíte lepit zpátky.
Jednoduše řečeno – musíte. Zkoušel jsem to nejdříve zalít silikonem z tavné pistole, ale protože je v tom odlitku zároveň vylisován i otvor pro šroubek, který tuto část zrcátka drží, tak silikon nemá takovou „pevnost v tahu“, aby udržel celou vnější spodní část zrcátka – zkrátka mi to po přišroubování odpadlo. Vemte si tedy kvalitní lepidlo na plasty a přilepte tu část tak, jak byla lepená z výroby .
Nu a to je vše, pokud Vám to alespoň trošku pomohlo, potom tento článek splnil svůj účel, pokud ne, tak se omlouvám. Chtěl jsem jen taky přispět tím málem, co se mi podařilo opravit na mém autě, ač mnozí říkali,
že to nejde .
Autor: Michal Pezlar
Super návod. Jen bych se
Super návod. Jen bych se chtěl zeptat na tu žárovku osvětlující nástupní prostor. To je patice T10? Děkuji
Super, diky za tenhle
Super, diky za tenhle prispevek. Presne co sem hledal. Jak opravit blikatko a navyhodit pres 1000 korun.