Úprava dálkového ovládání Škoda – automatické zavírání oken

dalkove-ovladani-7.jpg


Protože jsem již dvakrát odešel od své Octavie a přitom jsem zapomněl zavřít okna,
rozhodl jsem se vyřešit automatické zavírání oken. Používám přitom originální dálkové ovládání.

Podle dostupných informací nejde změnit nastavení řídící jednotky tak, aby stačilo krátké stisknutí zamykacího
tlačítka k úplnému zavření oken.

Je tedy nutné využít funkci zavření oken podržením zamykacího tlačítka.
Buď je možné prodloužit zamykací impuls v přijímači (to jsem používal u neoriginálního D.O. v OI),
jenže úprava BCM by byla náročnější, navíc by vedla ke ztrátě záruky drahé jednotky.

Takže zbyla úprava vysílače dálkového ovládání: kontakt tlačítka se odpojí od původní elektroniky dálkového
ovládání a připojí se do vstupu obvodu, který stisknutí prodlouží asi na 8 sekund.
Pro úplné zavření oken u mé Octavie stačí držet zamykací tlačítko aspoň 6 sekund.

Jde v principu o velice jednoduchou úpravu, jenže v ovladači je minimum volného místa, asi 10x19x3 mm. Vyzkoušené schéma zapojení přikládám, z rozměrových důvodů je nutné použití miniaturních součástek SMD. Tranzistory mohou být prakticky libovolné NPN a PNP.

dalkove-ovladani-1.jpg

Prodloužením zamykacího impulsu se sníží životnost baterie, ale nejde o velký problém. Obvykle udávaná kapacita používané baterie CR 2032 je 220 mAh, odběr dálkového ovládání jsem změřil 7 mA. Výdrž baterie tedy je přibližne 30 hodin nepřetržitého vysílání, což stačí na více než 10 tisíc zamknutí o délce 8 s. Pokud auto zamknete 5x každý den, baterie vydrží přibližně 5 let.

Po úpravě stačí normální stisknutí zamykacího tlačítka, asi po 2 sekundách po zamknutí se začnou zavírat okna a pokud máte auto s příslušnou výbavou, současně se zpětná zrcátka přiklopí ke karoserii.

Zavírání oken (i sklopení zrcátek) můžete kdykoliv přerušit stisknutím jiného tlačítka dálkového ovládání.

Jedinou nevýhodou tohoto řešení je nemožnost odemknutí auta během 8 s po stisknutí zamykacího tlačítka (což Vám bude vadit, pokud zamknete omylem).

Postup úpravy:

Nejprve desku plošných spojů osadíme součástkami:
Můžete použít zkušební desku, ale je to hrozná práce a výsledek asi nebude o moc lepší, než tento hnus:

dalkove-ovladani-2.jpg

Za 100 Kč proto nabízím profesionálně vyrobenou desku plošných spojů, s povrchovou ochranou pozlacením. Pochopitelně ji mohu poslat i se součástkami, případně osazenou, nebo Vám ovladač kompletně upravím. Ceny jsou v závěru návodu.

dalkove-ovladani-3.jpg

Nyní rozebereme dálkový ovladač: nejprve pomocí menšího šroubováku oddělíme části s elektronikou a s klíčem, poté „otevřeme“ elektroniku Pokud nechcete

dalkove-ovladani-4.jpg

Pokud nechcete úpravu dělat sami, pak oddělte část s elektronikou a pošlete mi ji poštou. Když si necháte klíč doma, nebude Vám časem nebude hlodat v hlavě, jestli jsem si nenechal udělat kopii klíče.

Vyjměte desku plošných spojů,
na ní přerušte spojku mezi tlačítkem a zbytkem elektroniky
a vyvrtejte otvor vrtáčkem 0.8mm vedle kontaktu tlačítka

dalkove-ovladani-5.jpg

Nový modul je přidaný z této strany, doporučuji přilepení tenkou oboustrannou lepící páskou k IO.

dalkove-ovladani-6.jpg

A je to, nyní můžete desku vložit zpět do krytu DO,

dalkove-ovladani-7.jpg

spojit obě poloviny krytu elektroniky a vyzkoušet.
Nakonec zkompletujte celé dálkové ovládání s klíčkem.

Pokud by se Vám do toho nechtělo - jde o pájení součástek s rozměry od 1.5 x 0.8 x 0.45 mm (odpory typu 0603),takže je potřeba speciální pinzeta, dálkové ovládání Vám upravím za tyto ceny:

zlacená deska plošných spojů 100 Kč
- potřebné součástky 20 Kč, t. j. deska se součástkami 120 Kč
- osazení součástek na desku 180 Kč, t. j. osazená deska 300 Kč
- montáž osazené desky do D.O. 700 Kč, t. j. při osobním odběru 1000 Kč k tomu navíc DPH 20 %
- poštovné, dobírka 60 Kč (při odeslání desky doporučeným dopisem na dobírku)
- poštovné, dobírka 75 Kč (při odeslání části D.O. cenným psaním na dobírku)



Při úpravě dálkového ovladače jsem ještě vyměnil červenou LED, která blikáním signalizuje funkci za vysoce svítivou bílou LED a přes tranzistor jsem ji připojil na prostřední tlačítko odemykání kufru, které nepoužívám. Později jsem tlačítko od elektroniky dálkového ovládání úplně odpojil, nerad bych si zamknul klíče v kufru...
Tuto úpravu ale raději nenabízím, je to tahání drátů přes desku ovladače a nevypadá moc hezky. Dálkové ovládání jsem tak ještě rozšířil o malou svítilnu, která poslouží třeba při hledání jmenovky na zvonku.
Většina světla z LED sice díky minimálnímu průměru otvoru zůstane v krytu, ale i tak pomůže...


Autor: milos_s

Miloš Svoboda, Fonservis Jablonec,
milos@fonservis.cz, www.fonservis.cz,
tel. 483 333 111, 602 422 111

Obrázek uživatele Fisik86

Zdrawim, pokud má někdo

Zdrawim, pokud má někdo dobrej nápad, jak to udělat na O1 r.v. 2000 (předface) s neprogramovatelnou komfortní jednotkou 799AH myslim, tak bych byl první zájemce na automatickej dojezd...děkuji...mam origo dálkáč nevystřelovací...

Obrázek uživatele AnonymMa

Mam alarm dodělávanej od

Mam alarm dodělávanej od cobry a ten zavírá okýnka sám a je to bez starostí....

Obrázek uživatele vladimir putin

zdravim všechny...mohu jen

zdravim všechny...mohu jen potvrdit....mam take alarm cobra a jak zmačknu dalkač na alarm tak auto se zaalarmuje,zamkne a pote se zavřou všechny okna a nakonec šibr..jsem spokojen již 5 let...pokud vim,tak puvodně to fungovalo tak že když jsem zamykal kličem a podržel jej dele v pravo tak se okna a šibr zavřeli take...alespon tak jsem to měl u O1......mějte se...

Obrázek uživatele Jarynr

Jde to udělat i jinak a

Jde to udělat i jinak a myslím i levněji.
Přidám pouze mikrokontrolér (PIC)! (bez desky)(možná jen na 3 dráty)

Lze naprogramovat tak, že ony nevýhody žádné vůbec nebudou.

Jeden stisk tlačítka - funguje normálně.
Druhý stisk tlačítka v určité době (třeba do 2s) - prodlouží stisk tlačítka na oněch 8s

Takže při nechtěném zamčení lze opět ihned odemknout a v zimně, kdy normální člověk okna dolů taky nedává, je funkce 8s zbytečná.

Obrázek uživatele radegast

Takhle: Pokud vím, že jsem

Takhle: Pokud vím, že jsem nedovřel okna a chci je po zamčení dovřít, pak už to tlačítko na dálkači klidně těch 6 vteřin podržím.


Zde tato úprava řeší případy, kdy prostě zapomenu okna zavřít. Pak prodloužený impuls mi je zavře aniž bych se staral.


Takhle to vidím já.


Ten Tvůj nápad tak zase neřeší situace pro které byl vymyšlen: "Protože jsem již dvakrát odešel od své Octavie a přitom jsem zapomněl zavřít okna,..."
a taky už je složitější pro méně znalé elektroniky.

Černá Octavia Kombi, 1.9 TDI, 81 kW, RIDER, MR04

Obrázek uživatele Jarynr

Máš pravdu, že to bylo

Máš pravdu, že to bylo vymyšleno pro zapomínání.Jinak mě se tento nápad prostě líbí. (dlouhý stisk)

Jelikož nezapomínám zavírat okna, tak mě napadla ta moje věc. Abych nemusel dlouho držet tl. na DO jak pro otevření nebo i uzavření tak to vyřeším dvojklikem, příslušného tl.

"I když občas pro jistotu mačkám tlačítko pro uzavření několikrát abych si byl jistý, že jsem zamčel. Takže by mě těch 8s spouštělo stále :-)"

Co se týká složitosti, nemáš pravdu. Znám spoustu méně zdatných v elektronice, kdy dokážou převrátit a osadit tranzistor i kondenzátor naopak. Takže 8 součástek pro některé je problém.
Co se týká PIC, který by se pájel 3-4 drátami přímo na tlačítko (bez DPS), bez vrtání a přerušení. Je podle mě elegantnější řešení. Ano pro některé je problém naprogramovat mikrokontrolér, ale to pak nění problém naprogramovaný poslat poštou.

Pokud tuto myšlenku z realizuju tak dám vědět.

Jinak s tebou souhlasím, že je toto zapojení pro zapomětlivé, ale i to jde vyřešit přes PIC.

Obrázek uživatele radegast

Pokud to budeš realizovat,

Pokud to budeš realizovat, tak vem v úvahu, že druhý stisk zamykacího tlačítka do 2 vteřin vyřadí Safe Lock.

Černá Octavia Kombi, 1.9 TDI, 81 kW, RIDER, MR04

Obrázek uživatele Jarynr

Promiň SAFE LOCK - nechápu

Promiň SAFE LOCK - nechápu to.
Možná tuším co to je, ale nechápu teď souvislost. Můžeš mi napsat co to přesně vyřadí druhý stisk tl.. LED ve dveřích (safelock) mi bliká stále stejně a alarm nemám. Takže opravdu nevím co 2stisk vyřadí z provozu!

Obrázek uživatele Zabiak

SAFE LOCK - je zabezpečení,

SAFE LOCK - je zabezpečení, když je aktivovaný tak klikou zevnitř neotevřeš dveře. Třeba, když ti někdo vymlátí okno....

Octavia Combi 1,9TDi.

Obrázek uživatele radegast

A ten se deaktivuje právě

A ten se deaktivuje právě druhým stiskem "zamknout" do dvou vteřin od prvního.

Černá Octavia Kombi, 1.9 TDI, 81 kW, RIDER, MR04

Obrázek uživatele radegast

"Jedinou nevýhodou tohoto

"Jedinou nevýhodou tohoto řešení je nemožnost odemknutí auta během 8 s po stisknutí zamykacího tlačítka (což Vám bude vadit, pokud zamknete omylem)."


A taky nepůjde jednoduše vyřadit z funkce SAFE LOCK, ale kdo to kdy potřeboval, že?


Super nápad. Zase další brouk do hlavy. Dojezd oken na DO už mám aktivovaný, že by teď byl i automatický ?

Černá Octavia Kombi, 1.9 TDI, 81 kW, RIDER, MR04

Obrázek uživatele Anonym

Nevim kdo Vám řekl že nejde

Nevim kdo Vám řekl že nejde nastavit automatika...

Komfortni zavirani oken SAG

09 Centralni elektrika
11 login - 21318
20 Read RAM - adresa 61003 - original - 17
27 Write eeprom - 61003 ---> 19 /dojezd/

Obrázek uživatele radegast

Bavíme se o OI? A pak mi

Bavíme se o OI?

A pak mi uniká smysl této bastlířské úpravy, když to jde vyřešit takto elegantně.

Černá Octavia Kombi, 1.9 TDI, 81 kW, RIDER, MR04

Obrázek uživatele Zabiak

Toto je, ale O2 - je to

Toto je, ale O2 - je to poznat podle toho čudlíku na otevření kufru.

Octavia Combi 1,9TDi.

Obrázek uživatele radegast

Já vím. Ale taky

Já vím.
Ale taky předpokládám, že "prodloužení" stisku zamykacího tlačítka na dalkáč půjde takto udělat i na DO pro OI. Samozřejmě může se stát, že spoj od tlačítka se bude přerušovat v jiném místě. Ale to teď neřeším.
Proto jsem napsal první příspěvek.

Jenže pak mi odpověděl nějaký chudák, který se neumí ani podepsat (nemusí se hned registrovat, ale jméno napsat může), že to jde vyřešit jinak, na první pohled elegantněji a bez bastlení. Hlavně.
Proto jsem se ptal jestli se baví stejně jako já o OI.

A tak to shrnu a ptám se:
Na OI nejde ani jednoduše, rozuměj oficiálně, aktivovat základní dojezd oken, tj. na podržení tlačítka, natož automatický.
Konstrukce je představována na DO pro OII.
A teď, jestli zase lze automatiku aktivovat takto jednoduše jak popsal onen Anonym, tak proč to bastlení?

Černá Octavia Kombi, 1.9 TDI, 81 kW, RIDER, MR04

Čtěte také:

Stojan na pneumatiky, regály na pneumatiky, regálové systémy

Přihlášení