O1 Interier . O1 Exterier . O1 Motor . Autohifi . O2 Interier . O2 Exterier . O2 Motor .O3 Návody. Škoda Fabia . Technologie . Modely Škoda
Montáž sady HID bixenonů do Škody Octavie
Upozornění: HID sady nejsou homologované pro provoz na pozemních komunikací. Při jejich použití Vám tedy hrozí postih.
Jsem průměrně zručný,takže beru návod zkrátka,aby to zmákli všichni po mně.
Začneme nákupem přiměřeně cenově dostupné bixenonové sady (já zvolil teplotu světlo HID 5000K – nejblíž dennímu světlu) Barevné schéma teploty v Kelvinech si najdeme zde:
Xenon H4 bixenon SLIM 5000K
uzke trafo Premium ++
xenonová sada + xenonové
výbojky světla (kit)
Postup montáže:
Začneme vyjmutím světlometů (kdo si chce balastní trafa dát jinam, nechá si světla kde jsou… a nečte dál můj návod).
Povolíme tedy 3 šrouby viditelné po stranách a čtvrtý po vyjmutí blinkru (nejpve vyjmeme blinkr – 7“ klíč) a
vyjmeme světlomet ven. Pozor na patici světlometu (přívod světla), tu vycvakneme pomocí zobáčku a pak
už to jde lehce ven. Tenhle beru jako pravý při pohle zpředu!!! Postup montáže beru teď čelem k autu!!!
Pro balastní trafa jsem zvolil nosník pod světlometem, pro úzké trafo vyhovuje a vejde se tam i konvertor.
Trafa jsem podlepil oboustrannou páskou a připevnil je na nosník. Ten jsem nejpve omyl a posléze toluenem
odmastil (totéž trafa!) Dodávají se k nim sice kovové držáky,ale nevyužil jsem na ten účel. Přiznávám,že
jsem trafo raději chytil jedním samořezným LB 9,5 šroubkem do nosníku. Co kdyby…
Zde je vidět nalepené a posléze přichycené trafo s konvertorem.
Potom jsem přemýšlel,kam dát řídící jednotku světel. Potřeboval jsem jí blíže baterii,abych mohl dozapojit
přívod od jednotky k plus a kostru zároveň. Nakonec jsem zvolil šroub resp. matku s podložkou po pravé
straně filtru na vzduch (ten od držáku sání) je pod ním i gumová podložka.
Jednotku jsem podlepil oboustrannkou právě držákem od trafa a chytil šroubkem M4 + stahovací páskou) a poté jsem ji našrouboval po směru jízdy, mírně dolu (snad kvůli vlhku – je v ní svorkovnice s rozvodem kabelů pro HID)
Proto jsem odkrytoval baterii. Jeden z kabelů od řídící jednotky (červený, jištěný pojistkou měl být zapojen
na + a černý samozřejmě na – pól.) Zvedl jsem i svorkovnic na baterii a pojistku ppoložil na tělo baterie – do prolisu.
Kabel jsem vedl z pravé zadní strany, kastlík (resp. kryt baterie) tam je vyvýšený pro kabel k (–) pólu.
Ukostřený kabel jsem pak vedl po pravé hraně směrem dolu, neboť jeho další část už napájí kabeláž
xenonu. Je to ten kratší! (delší vede k druhému světlometu)
Místo tam je na pohodu a kastlík šel lehce opět zacvaknout a nic nikde nešponovalo a nepřekáželo!
Zapojené napájení jednotky (svorkovnice bude zvednutá kvůli lepšímu přístupu k pólu)
Ukostřený kabel levého xenonu – kabel jde pak souběžně dolů s hranou baterie, vychází v čelním pravém
dolním rohu – při pohledu od díry po světlometu)
Tady je pohled při zvedlé svorkovnici, zapojeno napájení jednotky (pojistka je ve výlisu baterie)
Zde vychází ukostřený kabel – je vidět část patice napájení xenonu, pro jistotu jsem ho protáhl za husím
krkem, aby se nemusel tolik ohýbat.
Teď nastal čas, dotáhnout delší kabel od řídící jednotky k pravému světlometu (pohled zpředu!!!)
Vyřešil jsem to tažením kabelu podél čela mezi oběma podběhy. Původní el. Pásky jsem ucvakal a natáhl ke
stávajícímu kabelu další. Kabel končí zatím u úchutu tyče na zvedání kapoty…
Vymontujeme nyní levý (pohled zpředu!!!) světlomet a postupujeme stejně s uchycením trafa.
Je potřeba ukostřit i tento kabel, protože je součástí napájení xenonu. Vyřešil jsem to protažením kabelu
skrz otvor blatníku (ten tam je) a kostru jsem vzal z pod šroubu, který drží horní čelo.
Zbylou kabeláž světlometu jsem uchytil vlevo nahoře k nosníku. Rovnou jsem si spojil i konektory k trafu.
Zbývá vrátit světlomet naz5. Ještě na něm provedeme výměnu žárovek H4 za bixenony, kdo by si tam
potom motal prsty,ne?
Takže žárovka půjde ven…. Zde H4 xenon imitace Gold+ 90/100W
Musíme schovat nepotřebnou svorkovnici! Zastrčil jsem ji dovnitř. Xenon má svou kabeláž!
Tady je výbojka, zastrčíme ji klasicky namísto původní H4. Sedne jako pr... na hrnec.
A máme tu malý problém… dilema zní, zda udělat díru do víčka – krytky světla, nebo si vyříznout průchodku
do těla světlometu. Víčko jsem neničil a stejně bych tak velkou průchodku nenašel (končí totož konektory
napájení xenonu),talže jsem si vyřízl do těla světlometu zoubek. Víčko sedne nad něj,takže kabl to mačkat
nebude. Navíc je to v dolní části,tak snad ani vlhko nebude problém.
Kablík od bixenonu jsem raději omotal
páskou,aby se necukal a hotovo. Nasadíme víčko. Máme jen tělo světlometu a z něj ven kabel od xenonu
s konektory na připojení trafu..
Před zandáním světlometu nazpět si propojíme kabeláž. Červený a modrý velký konektor a jeden malý od
jednotky. Pak nasadíme světlomet a pohledem zkontrolujeme,zda se někde něco neskříplo nebo není moc
našponované.
Poté světlo konečně došroubujeme a zandáme blinkr. To máme hotovou levou stranu.
Uffff
Vezmem si pravý světlomet a postupujem stejně. Vyndat žárovku,zandat xenon a POZOR, tady konektor
patice potřebujeme spojit s konektorem od řídící jednotky! Uděláme si tedy dvě průchodky. Jedna bude na
kabel k přívodu xenonu a druhá právě k jednotce! Chyba se vloudila,vyřízl jsem dva zuby v těle světlometu
hned vedle sebe,ale kabel je moc krátký! Takže další jsem vyřízl tentokrát blíže k levému spodnímu okraji!!!
Tudy povedu kabel k jednotce,zacvaklý do původní patice H4! Víčko bude trochu šponovat,ale kabel
vyloženě neskřípne!
Nejprve si ale opět světlomet přiložíme k otvoru, lehce nasuneme dovnitř a propojíme konektory od trafa!
Napojíme konektor do původní patice a schováme ho do boku v těle. Místo tam je! Vypadá tak pak
následovně…Jednou průchodku jde kabel od xenonu a druhou kabel od schované spojené patice.
Teď jen stačí opatrně nacvaknout víčko, zkontrolovat kabeláž a dotlačit světlomet do polohy pro
našroubování. Pokude je vše OK, našroubujeme světlo a blinkr!
No, a je to, hotovo a jdeme pokoušet osud… půjde či nepůjde to, rozsvítí se napoprvé???
Paráda, chvilka napětí než otočím klíčkem v zapalování a nastartuju! Pak první poloha – obrysovky a druhá,
hlavní světla! Blik, a už na autě před sebou vidím slabý zážeh, který se intenzitou zvyšuje na bílé světlo!
Pozor, když vypnete klíček, zhasnou! Klasická světla by svítily,ale bixenony ne. Funguje ale světelná
houkačka! Je slyšet cvaknutí,jak se hýbe tělo xenonu a dálkové (i houkačka) je dané změnou ohniska
xenonu, takže se vlastně posune tělo xenonu s výbojkou přes elektromagnet uvnitř patky výbojky.
Autor: Petr Vošoust
Dobrý den,chci se jen zeptat
Dobrý den,chci se jen zeptat jestli po potom nezešednou ty průhledný paraboly?
Chtěl bych se zeptat, právě
Chtěl bych se zeptat, právě jsem tyto světlomety koupil aniž bych věděl, že nejsou homologovany, jaká je výše pokuty? A v létě se chystám do chorvatska s autem, jak na to pohlíží jiné státy? bylo by lepší na takovou cestu zapojit zpětně halogeny?
První dotaz nevím. Třetí:
První dotaz nevím.
Třetí: Rozhodně!
Černá Octavia Kombi, 1.9 TDI, 81 kW, RIDER, MR04
Hádáte se tu zbytečně... kdo
Hádáte se tu zbytečně... kdo ty xenony bude chtít tak je mít bude ... i když oslnuji nebo ne ... i normální světla ktere jsou blbě nastavené oslňují a to dost hnusně ... já když vidím že někdo svítí až na hvězdy a oslňuje jak šílenec tak mu naperu dálkové ať se taky nažere ... a věřte že dálkové s Philips Bluevision dokážou taky krásně znepříjemnit výhled nějakému imbecilovy co si neumí seřídit světla ... když to tak bude dělat víc lidí tak se nad sebou třeba i zamyslí ...
To je zbytečné jelikož, když
To je zbytečné jelikož, když je má špatně seřízené tak svítí denníma tak jak ty a ve chvíli, kdy ty dáš dálkové tak je máš hned zpátky.
Ne vždy to dělají řidiči naschvál musí se brát v potaz, že když máš větší náklad v kufru tak máš celý předek zvedlý.
Víte o tom, že je přesně dané
Víte o tom, že je přesně dané že pokud nemáte automatické sklápění světel nesmíte mít tyto světla? Asi vás to nezajímá, ale STK by mělo.
abych řek pravdu, měl sem
abych řek pravdu, měl sem tady oktu na diagnostiku a měnil sem čidlo na ABS a když sem to byl projet, tak na mě každej blikal, takže sem to stahnul dolů, ale zase sem viděl prd...osobně radši zastávám origo xenony nebo do klasickejch světel např. Osram Nightbreaker...měl sem je na feldě (vlastně mám 3 sezony) a v cajku :)
Pěkny ocas tenhle majitel,
Pěkny ocas tenhle majitel, kdo se ma na to pak čumět v protisměru v těhle parabolách a ještě navádí další k montáži, kdybyste si to dali aspoň do čoček mameluci.
pokud tě někdo osvětlí a
pokud tě někdo osvětlí a nereaguje na probliknutí, tak jeď za ním a rozmla´t mu světla baseballkou včetně držky.. nebo si nestěžuj.. prosté :-)
A jak ty poznáš jestli tě
A jak ty poznáš jestli tě oslnil člověk čočkou nebo HID sadou ? To se za každým otáčíš a jedeš se podívat co má ve světlě ? Znám kluka co má na BMW xenonový čočky 12000 K a když jsme stály vedle sebe, tak oslňoval daleko víc než mohe HID. Když člověk sešteluje ty HID tak není žádnej problém,
Narvat xenon do obyčejný
Narvat xenon do obyčejný paraboly je totální zhovadilost, pokaždý když to vidím mám chuť vzít kladívko a ty lampy vycinkat ! Přesně to samý jako te čur*k tady u nás s tou fóbií, v noci mi málem vypálil oči přes zrcátka. Prostě tyhle sobecký hovádka miluju...hlavě že já vidím dobře a zbytek ať se posere. Je jedině dobře že policajti po tom tvrddě jdou, to se ani jinak nedá...Věc co není schválená k prosvozu na pozemních komunikacích, automaticky by mělo auto ztrácet technickou způsobilost, tudíž by na tý silnici nemělo co dělat...jenže ty policajti jsou v tomhle měkký (alespoň u nás, u kolegů slováků je to trocu jinak)
- smazáno adminem, tohle již
- smazáno adminem, tohle již bylo za hranicí, snažte se prosím vyjadřovat slušně a věcně -
Myslim si že to bereš trochu
Myslim si že to bereš trochu moc vostře, znám spoustu věcí, který nejsou homologovaný a nikdo neví proč (např spoilery a různé tuningové doplňky). Sám sem měl HID ve světlech na minulim povozu a absolutně neoslňovali, nikdo na mě nikdy neblik. Když proti mě vyrazí kokůtek s Fabií, která oslňuje v serii, vytočí mě to víc než např. modrý parkovačky. A ko*oti, který si narvou do káry orig xenony z machringu a nedaj tam čidla sklonu (jako kámoš) tak co je horší??? Myslim, že policajti by měli chytat zdržující řidiče a piloty...muj názor
Tak to s tebou uplně
Tak to s tebou uplně souhlasim a máš pravdu. jezdim taky dost v noci a vic mě oslnuji halogenovými světly než když jede někdo s xenony a berva je mnohem aspon pro mne lepši ale je to asi věc názoru a v čočce taky některé dost svíti a jsou to original co vim.pokud ale má někdo HID sadu a dobře seštelovaný světla a ostřiky a možnost sklopení tak neni problem. a myslim že s těmito světly je to i bezpečnější jezdit. ty co tady pořad brečí jak je oslnuji těmito sadami tak jsou jen zamindrákovaný!!! auto s těmito světly v noci mnohem min bouraji než auta s klasickými a to je prokázaný...
zamindrákovaný ? a z čeho ?
zamindrákovaný ? a z čeho ? že mám na svojím bmw 530 xenony original ? Je jenom vidět, že platí co říkám, že prostě octaviu má každej pepa ze stodoly a nějakej rozklad světla v čočce a na klasický parabole jim vůbec nic neříká a ani to na jakým principu funguje halogen a xenon. Mám plný zuby tohohle, pokud chce xenon tak si kupte aspoň lampy s čočkou, když už nic jinýho ;)
Proč sem chodíš,když máš
Proč sem chodíš,když máš BMW?
Tohle jsou škodovácký stránky.
zdravím,koukal jsem na tvůj
zdravím,koukal jsem na tvůj návod a moc se mi libí,jen se chci zeptat,ty výbojky se do světla montují bez toho plechovýho krytu,ne? Ten plech kolem výbojky je jen ochranný a při montáži se sundává ne? díky moc
zdravím,koukal jsem na tvůj
zdravím,koukal jsem na tvůj návod a moc se mi libí,jen se chci zeptat,ty výbojky se do světla montují bez toho plechovýho krytu,ne? Ten plech kolem výbojky je jen ochranný a při montáži se sundává ne? díky moc
No,mně to nepřipadá jako
No,mně to nepřipadá jako sundavací... docela tam drří a je součástí celého těla výbojky. Teda... zaskočil jsi mně,ale určo bych ho nesundával,ani by to nešlo! Výbojka se v něm pohybuje!
Blbci... za 1. je to clona,
Blbci... za 1. je to clona, nic se nesundává za 2. kdo chce Xenony ať si prví seřídí světla. toť vše, když mate na HID tak i na pokuty , za 3. na xenony jen čirou optiku jinak to je na hovno...jaky tady uživatel.. Lom to sice drží, ale prosvítá a dál než má!
pokud si dobře rozumíme,tak
pokud si dobře rozumíme,tak teda fakt nevím..Mám doma H4 bixenony tuto sadu http://www.jb-tuning.cz/www-jb-tuning-cz/eshop/3-1-Bixenonove-svetla/0/5... a je tech výbojkách takovej ten krycí plech...já jsem psal přímo do firmy co od nich mám ty xenony a ten mi psal že to je pouze ochranný a že před montáží sundat...tak já nevím teda
Hele,netuším, co ti
Hele,netuším, co ti napsali...ale celý ten plechový kryt je jeden kus. Zároveň je v něm uchycené tělo xenonu a mechanismus,kdy elekromagnet vtahuje výbojku na dálkové. A hlavně spodní část tvoří patici H4 s těmi výčnělky do paraboly. Jak bys ji tam pak usadil???
Já tam ten konvertor vůbec
Já tam ten konvertor vůbec nemám, v sadě to nebylo.
Ahoj pěkný návod, snad ti
Ahoj pěkný návod, snad ti dlouho vydrží bez pokuty.
Nevíte někdo jestli je možný na O1 (r.v.2000) vyměnit světla za xenony? Co je kromě toho, že musím koupit xenony třeba? Je potřeba dokupovat nějaký čidla atp?
Šerif; Škoda Octavia Combi 4x4 "Kamikaze"
Máš už facelift? Pokud ano
Máš už facelift? Pokud ano tak jsou dvě možnosti.
1) pokud to chceš mít naprosto v pořádku tak doděláš čidla automatické niveace
2) levnější varianta, necháš si předělat xenony na naklápění na kolečko.
Pokud nemáš ostřiky světel musíš nechat dodělat.
Octavia Combi 1,9TDi.
zdravím, v tomhle zrovna moc
zdravím, v tomhle zrovna moc zběhlý nejsem,ale když by se nějak dodělalo to čidlo automatické niveace nebo na to naklápění světel,tak by mělo být vše v pořádku,že by muži zákona nemohly nic říct a technická by mohla být taky bez problémů?A ještě jeden dotaz,nač ty ostřiky.Děkuji za odpovědi
Ostřiky jsou dle nových
Ostřiky jsou dle nových předpisů povinné u světel s tokem nad 2000 lum a více najdeš někde na webu. Obávám se,že i když doděláš ostřiky a nivelaci, furt to nebude totéž, jako origo světlomet s čočkou...
Jo já se spletl je to 2003,
Jo já se spletl je to 2003, takže to bude facelift. Ostřiky nemám, ty jsi chci taky nechat dodělávat.
Šerif; Škoda Octavia Combi 4x4 "Kamikaze"
Svítí skvěle ale policajti
Svítí skvěle ale policajti dost potom jdou.Už jsem zaplatil 3x pokutu tak jsem je vyndal.
Četl jsem dobře žárovky
Četl jsem dobře žárovky 90/100W nebo to je jen náhrada za žárovky 90/100W? Přesně toto mi odpálilo páčku blinkrů kdy se mi spekl spínač dálkové potkávačky a páčka se musela měnit, s ní šly i ty žárovky:-D a teď jedině 55W Osram nebo Philips:-D
Jsou to
Jsou to tyhle..
http://www.cztuning.cz/index.php?action=detail&back=view&zboid=44019
a problém s páčkou nebyl (záleží dost na celkovým zatížení alternátoru). ale doteď jsem jezdil se žárovkami Bluevision od Phillipsu (55W) a byly naprosto v poho. Ty Goldy mají lepší svítivost (i než Nightbreakery) a bixenony jsou zase holt někde jinde.
jojo tyhle žárovky nebrat
jojo tyhle žárovky nebrat jedině 55W. Už jsem četl, že několika lidem to rozbeklo parabolu a nebo, že se to zlaté začlo tavit a celé světlo zaprážené od sazí.
Octavia Combi 1,9TDi.
Jo ale tou pačkou teče určitý
Jo ale tou pačkou teče určitý proud který udělá 50W ty tam strčíš žárovky s dvojnásobnou watáží:-) Co udělá proud aby se dosáhlo takové watáže, musí být 2x větší:-D A co udělá páčka po čase u mě cca 6 měsíců:-D Když je dimenzována na 50W žárovky:-D Svítil jsem oběma vlákny jak se mi to speklo:-D
O tom nepochybuju, stejný
O tom nepochybuju, stejný problem jsem měl kdysi u Formana,ale naštěstí existuje taková chytrá věc - přídavné relé,víš? :-D Takže zapojit se to dá i jinak a páčka ti "nepoteče" po ruce. Já stejně 80% času v autě jezdím za světla,ale i tak se některé součásti nemají zbytečně namáhat, v tom jsem zajedno! U Žigula to bylo holt jinak,neupekl jsem to a svítilo to jako ďas :-)
a jak je to s technockou??
a jak je to s technockou?? asi neprojde co kdyz to neam homologaci
Technickou by to projít
Technickou by to projít nemělo, to je jasný. I kdyby nic jiného,tak okamžitě v kanále zjistí,že nejsou zapojena žádná čidla hlídající naklápění světel (jsou na zadní nápravě). Nicméně - jak píše Zabiak... kde jsou benevolentní a "méně pečliví" ,tam to nebudou řešit... Mimochodem, počítám s problémem na STK,takže sundar krytky světel, odpojit výbojky a vytahat zastrčené patice a vyměnit výbojky za klasické H4 je otázka několika minut (pokud nemusím hýbat světlometem!)
Projít by nemělo, ale kamarád
Projít by nemělo, ale kamarád to má a prošel v pohodě. Asi záleží kde...
Octavia Combi 1,9TDi.
Tak na Slovensku by nepresiel
Tak na Slovensku by nepresiel STK urcite. Pokial viem xenony by mali mat aktivne servo motorky a tie taketo prestavby nemaju a ked to ma niekto blbo nastelovane, tak to je teda zazitok stretnut taketo protiiduce auto, este pol hodinu vidim jeho svetla.
Inak pekny navod a dobry vysledok.
Petře tak konečně :-)
Petře tak konečně :-)
Octavia Combi 1,9TDi.
V poho, kámo... ještě nějaké
V poho, kámo... ještě nějaké návody máš u sebe,ale jsou to prkotinky :-D na odpolko.. Jinak podotýkám,že bixenony svítí doteď, už jsem tím nakazil sousedy (hned si je do oktulí dali taky).
nechapem naco tu davate
nechapem naco tu davate navody na veci, ktore su nelegalne... dufam ze ti zoberu papiere skor, ako niekoho oslnis a sposobis tym dopravnu nehodu !!!
nehodu spíš zpusobiš s
nehodu spíš zpusobiš s klasickými halogeny ktere sviti prachbidně!!!a třeba špatně osvětleného chodce vidíš dřív i překážku. za tohle bych papiry teda nebral.me osobně oslni vic halogeny blbě seštelovany a jezdim dost v noci a xenony nebo HID sady mi nevadi..jenže u nas je holt birokracie a vše ještě brano jako za komaru...
osobne rikam radeji potkat
osobne rikam radeji potkat jakekoli auto s xenonana
nez Fabii s cimkoliv
uz ste nekdy jeli proti fabii ketre svitilo kazde svetlo uplne jinam a jeste tam mela xenony 10 000 K ?
Já to nikomu nevnucuji! To,že
Já to nikomu nevnucuji! To,že je to neschválený doplňek dle naší vyhlášky neznamená,že si na to dávám do auta proto,abych někomu nebo sobě chtěl způsobit nehodu - možná vlivem oslnění. Jezdím se světly sklopenými na polohu cca 1-2,právě proto,abych neoslňoval nikoho. Tvar původní paraboly má totiž tendenci rozptylovat světlo. Mimochodem - kromě mně s tím jezdí asi x tisíc vozidel,pokud sis nevšiml,takže je otázka,kolik nehod je vážně způsobeno údajným "oslněním" nebo z jiné příčiny!.. Když potkám někoho s běžnými světly a "opere" tě dálkovými na rovném úseku,je to větší mazec.. A mimochodem.. Hlídka mě stavěla naposledy převčírem (za rakouskou hranicí) a evidentně měla větší starost o doklady a můj střízlivý stav,než o průzkum světlometu. Potvrzuji ale,že viditelnost je v noci o hodně lepší (zejména značek) a zatím nikdo v protisměru neblikal,tak zase nemám důvod si myslet,že vědomě někomu na silnici ubližuju! Existuje spousta nelegálních doplňků do auta,takže diskuze na tohle téma je nekonečná.... a myslím,že některé mají daleko zásadnější vliv na bezpečnost!!!
Xenony jsou bezpečnostní
Xenony jsou bezpečnostní prvek, v noci je podstatně lépe vidět a pokud máš dobře seřízené světla tak nikoho neoslníš. Jinak pěkný návod.
Xenony jsou bezpečnostní
Xenony jsou bezpečnostní prvek, to je pravda, ale tie ktore maju modul sklapania, nie taketo, vyskusaj si este jazdu vecer v dazdi.... budes prekvapeny ako to svieti....
Já už mám tyto xenony
Já už mám tyto xenony namontované v autě nějakou dobu a máš pravdu, že jsem byl překvapen, když začalo pršet, svítí to úplně suprově, fakt krásně vydět.
Kvůli prasete s těmito světly
Kvůli prasete s těmito světly jsem málems razil člověka protože mě s SI tak suprově oslnil že jsem nic neviděl, jako by mi vpálil blesk do xischtu takže doufám že se vy hovada brzo v těch autech zabijete a bude klid:-)
tak zustan doma a nikam
tak zustan doma a nikam nejezdi kdyz ti to tak vadi. ja potkavam už dost aut s xenony nebo HID a zatim mě nijak to nevadilo tak nevim...když je někdo ubožak tak ubožkem zustane a bude rypat že...?
Tak se nauč jezdit a nečumět
Tak se nauč jezdit a nečumět do protijedoucích světel.